Thursday, December 23, 2010

END OF RUNSING 2010






Seorang gembala sedang menggembalakan kambing kambing (Janapari dan Bor). Dia kemudian didatangi seorang pemuda lalu bertanya:

Pemuda : "Bagusnya ternakan kambing kambing engkau. Boleh tak saya tanya sikit?"
Gembala : "Oh, boleh saja"

Pemuda : "Berapa jauh kambing kambing berjalan setiap hari?"
Gembala : "Yang mana, yang Janapari ke Bor?"

Pemuda : "Yang Janapari"
Gembala :"Ah, yang Janapari berjalan lebih kurang enam kilometer setiap hari"

Pemuda : "Dan yang Bor?"
Gembala : "Yang Bor pun sama."

Pemuda : "Dan berapa banyak rumput mereka makan setiap hari?"
Gembala : "Yang mana, yang Janapari atau yang Bor?"

Pemuda : "Yang Janapari."
Gembala : "Ah, yang Janapari makan lebih kurang empat kilo rumput setiap hari."

Pemuda : "Dan Kambing Bor?"
Gembala : "Kambing Bor pun sama."

Pemuda : "Dan berapa banyak Daging yang mereka hasilkan setiap tahun?"
Gembala : "Yang mana, yang Janapari atau yang Bor?"

Pemuda : "Yang Janapari."
Gembala : "Aaa...menurut perkiraan saya, yang Janapari menghasilkan sekitar enam puluh kilo daging seekor setiap tahun kalau mereka makan cukup."

Pemuda : "Dan yang Bor?"
Gembala : "Yang Bor pun sama."

Pemuda : (Dengan perasaan geram ) "Kenapa engkau membezakan Kambing kambing engkau yang Janapari dengan yang Bor setiap kali nak jawab soalan saya, padahal jawapan semuanya sama saja"

Gembala : "Mestilah saya beza-bezakan sebab kambing kambing yang Janapari itu adalah milik saya."
Pemuda : "Ooo, begitu, fahamlah saya,kalau yang Bor tu pulak siapa punya?"

Gembala : "Yang Bor pun sama, saya punya juga.
Pemuda: Lahabau…Hahhahaha wakenabeb!"

MORE RUNSING IN 2011

NEARLY ALMOST

2010 almost full.....
I am feeling like a fool

TWENTY TEN at the end
Honeymoon year end

2010 Countdown
I am still down

2 zero 1 zero
I am Still hero-Zero

2011 Appear
I will not fear

TWENTY ELEVEN
I will get even

Two Zero One One
I am the chosen one

LESS THE RUNSING - 6

Sound Trouble




Seorang lelaki bingai telah jumpa dengan doktor dan minta nasihat. "Doktor, saya ni runsing lah, ada masaalah sikit, saya rasa isteri saya tuli/pekak." kebelakangan ni, bila saya tanya, dia tak jawab... Macamana saya nak ubat pekak isteri saya?

Doktor itu menjawab, "awak cuba cara menguji pendengarannya dulu dengan Berdiri agak jauh dari dia dan tanya beberapa soalan .. Jika dia tidak menjawab, bergerak sedikit lebih dekat dan bertanya lagi. Terus mengulangi ini sampai dia menjawab. Kemudian awak akan dapat mengetahui betapa seriusnya pekak/tuli isteri awak."

Lelaki itu pulang ke rumah dan cuba cara yang doktor syorkan. Dia berjalan di pintu dan berkata, "Sayang, masak apa untuk makan malam ni?" Dia tidak mendengar jawapan, sehingga ia bergerak lebih dekat dengannya. "Sayang,masak apa untuk makan malam ni?" Masih tidak ada jawapan.Dalam hati berkata("teruk pekaknya..pekak badak gaknya") Ia mengulangi soalan yang sama beberapa kali, sampai ia berdiri hanya bersebelahan isterinya.

Isterinya merenung dan bengis menjawab, "Untuk kali kesebelas, saya jawab ni, saya kata saya masak asam pedas untuk makan malam ni..... abang ni dah tebiat ke...?

Wednesday, December 22, 2010

YOU CRY - YOU LAUGH






This video is "Nigger" cry & Laugh
what about "Malay" laugh..& Cry
"Chinese Laugh...& cry
"Indian" laugh...& cry..
and many many laugh....

ha..ha..ha..
hu..hu..hu..hu

RICH MAN - POOR MAN




We are masters of our own fate. We reap what is sown. We get out of life what we put into it. Life is full of choices. Those who believe poor people are responsible for their own poverty would have us believe the poor had a choice either be poor or not be poor.
We are poor because the bad economy and the bad government
Many across the nation have been laid off due to the recession
It is hard to move up on anything when you live paycheck to paycheck. It is hard to do anything when you can just barely afford the necessities for your family

When you're rich . . .
You write off your charity in taxes.
When you're poor . . .
You look toward charity to help pay off your taxes.
When you're rich . . .
You get praise and adoration for finding shrewd new ways to make money.
When you're poor . . .
You go to jail for shrewd way finding it.
When you're rich . . .
You get your dog a rabies shot.
When you're poor . . .
You shoot your dog when it gets rabies.
When you're rich . . .
Attending social functions and smoke cuban cigar, show off is how you stay in power.
When you're poor . . .
You actually work for a living.
When you're rich . . .
You take long vacations from your hectic life and travel to exotic countries.
When you're poor . . .
You catch an exotic disease from some other country and can't even get a sick day.
When you're rich . . .
You complain about how "lazy" all those "poor" people are.
When you're poor . . .
You're too busy working to even complain.
When you're rich . . .
You can rest easy that your children will be financially successful throughout life.
When you're poor . . .
You might be able to get on welfare if you have a seventh child with your wife.
When you're rich . . .
People send you lots of gifts, and kiss your ass.
When you're poor . . .
Collectors take what you have, and kick your ass.
When you're rich . . .
You destroy a bunch of people's lives, and call it "downsizing."
When you're poor . . .
You blow off your employer's head and call it "temporary insanity."
When you're rich . . .
You start up a multi-billion dollar temp. agency and make millions.
When you're poor . . .
You work for a multi-billion dollar temp. agency and make minimum wage.
When you're rich . . .
You watch an episode of "The Simpsons" with your DSS Satellite System, on your 50 inch t.v. screen, in THX Digital Surround Sound, with 5 speakers and a $2,000-dollar subwoofer.
When you're poor . . .
You watch "The Simpsons".
When you're rich . . .
Playing the lottery is pointless.
When you're poor . . .
Playing the lottery is pointless.

Tuesday, December 14, 2010

Mistake



Dont speak to me this way
Dont ever let me say
Dont leave me again
Dont leave me again
Oh , You never felt this lost before
And the world is closing doors
I never wanted anything more..more
Oh , You never felt this lost before
And the world is closing doors
I never wanted anything more

Dont hug me this way
Dont touch me this way
Dont hurt me again
Dont hurt me again
Dont hug me this way
Dont touch me this way
Dont hurt me again
Dont hurt me again

Oh , You never felt this lost before
And the world is closing doors
I never wanted anything more
Oh , You never felt this lost before
And the world is closing doors
I never wanted anything more

Dont let me make the same mistake again
Please, dont let me make the same mistake again
Please, dont let me make the same mistake again
Dont let me make the same mistake again

Oh , You never felt this lost before
And the world is closing doors
I never wanted anything more
Oh , You never felt this lost before
And the world is closing doors
I never wanted anything more

Dont let me make the same mistake again
Dont let me make the same mistake again
Please, dont let me make the same mistake again
Please, dont let me make the same mistake again

Tuesday, November 30, 2010

Less The Runsing 5

1.seorang lelaki cerdik tetapi mempunyai rupa paras yang buruk didatangi seorang perempuan yang cantik, tetapi bodoh.

"Kahwinilah aku. Jika kita mempunyai anak, pasti anak kita itu cerdik seperti kamu, dan cantik sepertiku" bicara perempuan.

Sambil tersenyum, lelaki cerdik itu menjawab, "aku bimbang kita dapat anak yang rupa parasnya buruk sepertiku, dan bodoh sepertimu"

MARRIAGE:
Friend : How many women do you believe must a man marry?
Mr. Bean: 16
Friend : Why?
Mr. Bean: Because the priest says 4 richer, 4 poorer, 4 better and 4 worse.



2.Name: Ah Mei
Age: Still young
Sex: Never. Still under age
Religion: I only have experience praying my cat who
dead 2 years before
Race: I love to race, how you know?
Nationality: I don't like National, I prefer Sanyo
IC Number: 6735
Telephone number: House no telephone
Hand phone number: 3310
Address: Penang Jelutong
City: Nor Haliza?
Postcode: I never post anything
State: In my family, I am 2nd
Country: I love to travel to Canada
Marriage status: Secret
Email Address: Hotmail
Education Background: My teacher said not bad
Working experience: Last time got sell pirated VCD
Father's name: Daddy
Father's IC: You ask him
Mother's name: Mummy
Mother's IC: You ask her
Current Salary: Depends on my daddy mood
Expected Salary: As much as you can pay
When can start work: Depends on my mood
Highest qualification: Ya, very high
Grade: Ya, very high
College/University: College
Signature: Can I use chop?

3.Ah Beng : I am a Proud, coz my son is in Medical College .
Friend: Really, what is he studying.
Ah Beng: No, he is not studying, they are Studying him.

4.Ah Beng comes back 2 his car & find a note saying ' Parking Fine '
He Writes a note and sticks it to a pole ' Thanks for complement. '

5.How do you recognize Ah Beng in School?
He is the one who erases the notes from the book when the teacher erases
the board.

6.Before Marriage.... ..

Boy: Yes. At last. It was so hard to wait.

Girl: Do you want me to leave?

Boy: NO! Don't even think about it.

Girl: Do you love me?

Boy: Of course! Over and over!

Girl: Have you ever cheated on me?

Boy: NO! Why are you even asking?

Girl: Will you kiss me?

Boy: Every chance I get!

Girl: Will you hit me?

Boy: Are you crazy! I'm not that kind of person!

Girl: Can I trust you?

Boy: Yes.

Girl: Darling!

After Marriage...... SIMPLY READ FROM BOTTOM TO TOP—

7.Dalam sidang parlimen yg lepas Dtk Seri S. Samy Vellu yg juga Presiden MIC telah berjaya menyelesaikan kemelut isu AP antara bekas PM Tun Dr. Mahathir dengan Menteri MITI Dtk Seri Rafidah Aziz. Idea beliau sangat bernas dengan memasukkan fakta persaudaraan dan persefahaman. Berikut adalah kenyataan beliau yang telah diringkaskan.
"Tuan yg Dipertua, Selaku menteri kabinet, ali Barisan Nasyenel dan Presiden YemAiSi... saya teylah berbincangkan Wissyu AP ini dalam mesyuarat YemAiSi yang lipas dingan sepanjang lebarnya. Akhirnya YemAiSi dengan sebulat-bulatnya suara tilah mencadangkan kepada Yangamaberomat Pedanamentri supayye wisyu wini disilisaikan dingan simangat pesefaman dan persodaran yang kekal antara Rafidah sama TuMahadey.
Ini idea tilahpun lama diterimapakey woleh suummmmmmmmmma ali-ali YemA! iSi termaso ali kuluarga saya sindirri. Maka dingan ini YemAiSi dengan amat paling bangganya kasi wumumkan yang kami dari YemAisi mencadangkan supaya dengan tanpa silu-segannya Menteri MITI misti mau kasi guna ini nama mula dari sekarang... RAFIDAH A/P MAHATHIR."

Monday, November 8, 2010

GOOGLE TRANSLATE



Puncak Langit..diterjemahkan dalam bahasa Inggeris oleh Pa'cik Google jadi "Heavens Peak" (Puncak Syurga)

Bukan "Sky's peak" atau "Peak Sky"

Kena tanya mak'cik Google ni...

Saturday, November 6, 2010

Tok Bomoh Ketayap Putih




Ada orang yang sudah kena......
Mula mula Bomoh ni ubatkan sakit...pada orang yang ada saka.. dan penyakit yang doktor kata tak ada....
Kemudian Bomoh ni buka peluang kpd orang untuk dapat duit juta-juta
dengan hanya photostat geran tanah merata rata.
Kemudian Bomoh ni suruh orang melabor seribu dapat berjuta-juta....
Kemudian Bomoh ini mengajak orang tarik duit dari dalam gua....
kemudian....kemudian....semua orang yang percaya Bomoh ni sudah kena......

"BERHATI HATI JANGAN MUDAH PERCAYA"
"BERHATI HATI JUGA DI JALAN RAYA"

Friday, November 5, 2010

Don't break My Heart



Dedicated to 'Who' have "Walked away".....in my life


Don’t leave me in all this pain
Don’t leave me out in the rain
Come back and bring back my smile
Come and take these tears away
I need your arms to hold me now
The nights are so unkind
Bring back those nights when I held you beside me

Un-break my heart
Say you’ll love me again
Un-do this hurt you caused
When you walked out the door
And walked outta my life
Un-cry these tears
I cried so many nights
Un-break my heart, my heart

Take back that sad word good-bye
Bring back the joy to my life
Don’t leave me here with these tears
Come and kiss this pain away
I can’t forget the day you left
Time is so unkind
And life is so cruel without you here beside me

Tuesday, October 19, 2010

GIVE ME 5





Apabila kamu gelisah dan tidak tenang pandanglah 5 Perkara:
1-Pandanglah Kaabah yang mulia.
2-Pandanglah Al-Quran yang suci.
3-Pandanglah Wajah kedua ibu bapa yang mulia
4-Pandanglah pemandangan bukit bukau.
5-Pandanglah lautan yang masin.

5 Musibah akan menimpa manusia:
1.Sakit ketika bermusafir atau bersiar-siar.
2.Miskin pada hari tua.
3.Ajal dalam usia muda.
4.Menderita buta ( bukan buta asal ).
5.Dihina oleh orang ramai ( pada mulanya disanjung

1." yang jauh itu WAKTU.......
2. yang dekat itu MATI....
3. yang besar itu NAFSU...
5.yang berat itu AMANAH...
5.yang mudah itu BERBUAT DOSA...


1. Believe Where Others Doubt,
2. Save Where Others Waste,
3. Work Where Others Refuse,
4. Stay Where Others Quit,
5. You Will Win Where Others Lose

Sunday, October 10, 2010

101010

Hakeem Nikah 101010






Zaid Kamardin Bertunang 091010

Cadangan Tarikh Nikah 010111 @ 1-1-11

Tuesday, September 21, 2010

TIDUR YANG TAK KENYANG


TIDUR SELEPAS SOLAT SUBUH

Fuqaha’ memandang makruh tidur selepas dari solat subuh.

Dalil-dalil mereka adalah seperti berikut;

Pertama;

Anak kesayangan nabi SAW, Fatimah bercerita bahawa satu hari Rasulullah SAW lalu di rumahnya dalam waktu subuh, dan didapati bahawa Fatimah sedang berbaring. Lalu Rasulullah SAW menggerakkan Fatimah dengan kakinya sambil berkata;

يا بنية قومي اشهدي رزق ربك ، ولا تكوني من الغافلين ، فإن الله يقسم أرزاق الناس ما بين طلوع الفجر إلى طلوع الشمس

Maksudnya;
“Wahai anak perempuanku, carilah rezeki tuhanmu, dan jangan kamu jadi dari kalangan orang yang lalai. Kerana sesungguhnya Allah SWT membahagikan rezeki-rezeki manusia itu, diantara terbit fajar hingga terbit matahari” [Sya’b Al-Iman : 4550 : sanad hadis ini lemah]

Kedua:

Daripada Aisyah, bahawa Rasulullah SAW bersabda;

باكروا طلب الرزق والحوائج ، فإن الغدو بركة ونجاح

Maksudnya;
“berpagi-pagilah kamu dalam mencari rezeki, kerana bekerja pada awal siang itu terdapat keberkatan dan kejayaan” [Al-Mu’jam Al-Awsat : 7458]

Ketiga;

Daripada Sokhr Al-Ghamidzi bahawa Rasulullah SAW ada berdoa;

اللَّهُمَّ بَارِكْ لِأُمَّتِي فِي بُكُورِهَا

Maksudnya;
“Ya Allah, berilah keberkatan kepada umatku pada waktu paginya” [Abu daud : 2239]

Keempat:

Kebiasaan Nabi SAW, apabila berlaku peperangan, nabi SAW akan menghantar tentera dalam peperangan, atau ekspedisi pada awal pagi. [Abu Daud : 2239]

Kelima:

Saidina Ali berkata;

مِنْ الْجَهْلِ النَّوْمُ فِي أَوَّلِ النَّهَارِ

Maksudnya;
“sebahagian dari kejahilan, tidur pada awal siang”


Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
21 september 2010 * 6:35 pagi
Dicatat oleh Al-Bakistani di 15:35

Monday, September 20, 2010

LESS THE RUNSING 4


Masihkah kau ingat..?

Lawak tak sengaja--suka-suka je

1. "Kenapa lelaki perlu beristeri tiga....?
jawapannya kerana :
kerana kalau kawin satu isONE
kalau kawin dua isTWO
kalau kawin tiga barulah isTERI.....

Kat sini ada cerita kisah dan teladan

mempunyai 4 orang isteri

Dia terlalu mencintai isteri ke Empatnya dan dibelai dengan kemewahan dan melayannya.Dengan penuh kasih sayang diberi intan berlian dan emas dan untuknya segala nya yg terbaik

Dia juga mencintai isteri Ke 3 nya penuh kasih sayang dan sering memperkenalkan Kepada kenalan dan kawan kawan, tetapi dia khuatir pada satu hari nanti isteri ke 3 nya akan meninggalkannya dan mencari jantan lain.

Dia juga mencintai isteri ke 2 nya. Isteri ke 2nya amat rapat dan baik budi bahasa, bertimbang rasa dan amat penyabar. Apabila dia menghadapi masaalah, isteri ke 2nya lah yang memberi galakan/sokongan dan memberi nasihat dalam menghadapi kesukaran

Tetapi dia tidak menyayangi isteri pertamanya dan selalu mengabaikannya, walaupun isteri pertamanya amat menyayanginya.Isteri pertamanya amat setia dan selalu memberi sokongan rangsangan dalam menjaga dan mengekalkan kemewahan dan kehidupan nya.


Pada suatu hari, dia jatuh sakit dan maklum bahawa umurnya tak panjang. Dia baru sedar mempunyai 4 orang isteri tidak bermaknanya lagi, Dalam hatinya berkata-kata “aku mempunyai 4 orang isteri, tapi bila aku mati..aku akan keseorangan….”

Lalu bertanyalah dia kepada isteri ke 4 nya…”Aku telah memberi sepenuh kasih sayang dan kemewahan dan menjaga kau dengan baik dan memberikan kau segala kemewahan dan memberi penuh perhatian kepada kau,….sekarang aku sedang menuju ke penghujung nyawa ku, ..mahukah kau bersama samaku dan menemaniku bila aku mati nanti ?


Jawab isteri ke 4 nya….”Jangan harap..” dan berlalu pergi


Jawapan isteri ke 4 nya bak pisau yang menghiris hati nya

Dengan penuh rasa sedih dia bertanya pula kepada isteri ke 3 nya. Dia berkata “aku telah menyanyangi kau semenjak kau menjadi isteri ku, sekarang aku sedang menuju ke penghujung nyawa ku, ..mahukah kau bersama samaku dan menemaniku bila aku mati nanti ?

“Tak mau” jawab isteri ke 3 nya “ sekarang ni hidupku amat selesa sekali, kalau kau mati, aku akan berkahwin lagi”


Tersentak dan mengigil seluruh badan mendengar jawapan isteri ke 3 nya.


Kemudian dia bertanya kepada isteri ke 2 nya. Katanya “ ketika aku dalam kesusahan kau sentiasa berada di sisiku memberi nasihat dan memberi sokongan, sekarang aku sedang menuju ke penghujung nyawa ku, ..mahukah kau bersama samaku dan menemaniku bila aku mati nanti ?
“minta maaf je bang…tak dapat saya nak menolong.. dapat menghantar jenazah abang ke kubur pun dah cukup baik jawab isteri ke 2 nya.

Jawapan isteri ke 2 nya bagaikan petir dan halilintar membelah bumi, Dia amat kecewa dengan semua jawapan isteri-isterinya

Kemudian dia terdengar satu suara..” Aku sanggup hidup bersama samamu kemana sahaja” Dia tergamam dan terpandang wajah isteri pertamanya, isteri pertamanya yang amat kurus kerana memendam perasaan dan selama ini tidak diberi perhatian. Dalam nafas yang amat panjang dan amat kesal, dia menjawab, “aku sepatutnya memberikan kau,isteri pertamaku penuh kasih sayang dan perhatian selama ini dan semasa aku berpeluang….”

Kebenarannya, mesejnya daripada cerita diatas tadi, Kita memang sentiasa ada 4 orang isteri dalam kehidupan kita……

Tubuh badan (Jasad) kita adalah isteri ke 4.
Walau macamana kita sayang dan perhiaskan tubuh badan (isteri ke 4) Nampak cantik berseri..ia akan meninggalkan kita bila kia mati…


Isteri ke 3 kita adalah darjat, wang ringgit dan harta kemewahan. Apabila kita mati, ia akan beralih tuan

Isteri ke 2 kita adalah keluarga dan kenalan serta kawan kawan. Walau macamana akrab dan rapat, setelah kita mati, hanya setakat ke kubur sahaja dia dapat menghantar kita

Roh (Keimanan)kita adalah ibarat isteri pertama
Walau pun tidak diberi perhatian dalam kita mengejar kuasa, kemewahan dan keseronokan dan ego kita, Roh kita lah satu satu nya yang kekal bersama apabila kita mati….


Cerita asal: A rich king had four wives ( dalam bahasa Inggeris)
Alih bahasa ; by azmantop

Friday, September 10, 2010

HARI RAYA 2010- 1431 Hijrah

Bersama Keluarga






Tahun 2010 Berhari Raya bersama keluarga yang ada.
Tahun ini Uda Aini & Suami
Hairiah & Suami
Rosli & Isteri
Kamardin & Isteri
Mereka berhari Raya di Mekah.

Rumah terbuka keluarga Hj. Md Top Hj. Daik akan
diadakan di rumah Hjh Nortipah di Kg.Solok
pada 16hb.Sept, 2010 hari Khamis bersamaan hari terbentuknya Malaysia.
Di jemput semua hadir memeriahkan majlis disamping mengeratkan silaturahim.

Thursday, September 9, 2010

HARI RAYA AIDIL FITRI 1431 hijrah- '2010'

"SELAMAT HARI RAYA"
Berhati hati di jalan raya




Selamat Menyambut Hari Raya Aidil fitri
"Maaf di pinta jika ada perbuatan dan percakapan yang menyinggung perasaan"
Mari lah menuju kejayaan, kepada Allah sahaja kita menaruh harapan.
Mohon ampun dan maaf kepada Allah s.w.t atas segala kesilapan mudah mudahan Allah permudahkan segala urusan.
Salam Hormat dan ikhlas daripada Azmantop & Keluarga

Tuesday, August 31, 2010

CUCU KU NO: 2- Dalam Kenangan





Kehidupan yang singkat berakhir dengan kematian yang menyedihkan

SYAHIR EIZLAN..itulah nama bayi yang baru berusia 5 hari meninggal dunia selepas bertarung nyawa di hospital Labuan.
walaupun kita redha dengan pemergian Syahir eizlan, tapi punca kematian memang tidak boleh diterima.
Syahir Eizlan telah lahir kerana komplikasi ibu yang mengandung tumpah darah dan di paksa keluar dengan cara pembedahan.
Dalam kandungan ibunya baru berusia 7 bulan 3 minggu. cuma menunggu 5 minggu sahaja cukup usia dalam kandungan.
Apabila dipaksa keluar sebelum cukup tempoh , Syahir Eizlan dimasukkan dalam unit rawatan rapi, tetapi doktor yang mengendalikan
bayi itu bukan pakar. Puncanya cuma pernafasan yang perlahan. Apabila Doktor menikam paru paru sebelah kirinya , kononnya nak stabilkan pernafasan maka bermulalah komplikasi tahap kritikal,tikaman yang kedua pada paru paru kanan adalah punca kematian syahir Eizlan.Walau pun doktor kata cuma jarum sebesar lidi mancis dicucuk pada rusuk kiri dan kanan bayi, tapi ianya seperti tikaman sebilah pedang pada badan orang dewasa.
Tikaman pada kedua dua paru paru itu lah yang menyebabkan kematian Syahir Eizlan.
Pengajaran yang boleh kita dapati disini adalah
1.KESABARAN- Dalam apa jua tindakan , ketidak sabaran merupakan punca segala masaalah
kita tak boleh balik kebelakang untuk membetulkan keadaan, cuma kita kena teruskan kehidupan ini
dengan penuh keinsafan. Buat lah yang terbaik untuk keluarga.

Kesal kerana perkara ini berlaku begitu cepat macam tak logik akal.
Cepatnya perkara ini berlaku dan berakhir macam tak logik akal.
Tapi itu lah kuasa Allah s.w.t.

Bebanyak banyaklah mohon keampunan dari Allah atas segala kesalahan yang kita telah lakukan selama ini.
Mohon keberkatan Allah s.w.t atas kehidupan yang akan kita tempuhi.
Mohon keselamatan didunia dan akhirat

Wednesday, July 7, 2010

Monday, June 7, 2010

MAK CHIK



pada 5/6/2010 majlis perkahwinan Anak lelaki Dr.Rashid Ahmad.
Berpeluang berjumpa mak chik Nab di rumah Fadzilah di Sg. Merab Bangi.



Alhamdulillah. Mak Chik masih sihat dan ceria. Cuma tak mampu berdiri dan berjalan.
Dapat bersama sama sepupu yang dah lama tak jumpa.

Friday, May 14, 2010

CHANGE




“Our survival depends on our ability to stay awake, to adjust to new ideas, to remain vigilant and to face the challenge of change.
“Change does not roll in on the wheels of inevitability but comes through continuous struggle.
“And so we must straighten our backs and work for our freedom. A man can’t ride your back unless your back is bent.” words of Martin Luther King Jr:

Who is wise? He that learns from every One.
Who is powerful? He that governs his Passions.
Who is rich? He that is content.
Who is that? Nobody.

Monday, April 19, 2010

50

AKU TUA


KERETA TUA

AKU MUDA

50,,,Satu angka...???
kalau dikira dari angka 1 hingga 100..
50 adalah separuh/setengah...
RM50 ..nilainya tak sama dengan USD50
USD50..nilainya tak sama dengan Euro50
Dekat mana nilai 50 ini di kira sama???
Apakah nilai 50 ini pada Usia/umur?
50 bukan nya separuh umur kehidupan.
50 adalah 3/4 atau 75% kehidupan/nyawa kita.
Cuma tinggal 1/4 sahaja baki usia...InsyAllah
Purata usia orang Malaysia adalah 70-75 tahun sahaja.
50 adalah garisan Emas.....
kalau dah melintas garisan Emas, dapat pingat Emas.
50 telah menyumbang banyak kebaikan pada diri ku.
Aku tanya diri sendiri apakah sumbangan ku pada 50?
"Demi masa sesungguhnya......"
Jangan aku terlupa.Aku kena sumbang segala kebaikan pada
51, 52, 53,54...seterusnya hingga angka itu hilang

"Lu pikir lah sendiri"

Saturday, April 3, 2010

PUNCAK LANGIT.... di mana......?


Tarikh 26/3/2010 . Puncak Langit sdn bhd menerima notis keluar dari bangunan yang di sewa daripada Perbadanan Labuan. Alasan nya kerana Puncak Langit tidak memohon lanjutan tempoh sewa......????

Puas dah merayu kepada Dato' dato....tapi hampes....Baru satu Tahun berada di puncak Langit..tiba tiba jatuh tergolek ke bumi. Begitu lah lumrah hidup ini....Kesenangan dan kemudahan yang di nikmati hanya sementara saja.........Tak payah lah cerita tentang PHD....biar lah...
Terpaksalah Puncak Langit menyewa tempat yang lain....
Selama 5 hari lima malam membina semula tempat baru...pada tarikh April Fool-2010
Puncak Langit beroperasi seperti biasa di tempat baru...

Alamat baru Puncak Langit
PUNCAK LANGIT SDN BHD
LOT. 7A, GROUND FLOOR.
TAMAN WONG WO LO PHASE 2.
JALAN KARUPANG
87000, WILAYAH PERSEKUTUAN LABUAN
TELEFON : 087-421770
FAX : 087-423770

Wednesday, March 17, 2010

Bersama Kesusahan ada Kesenangan

ﺒﺴﻢﷲﺁﻠﺮﺤﻤﻥﺁﻠﺮﺤﻴﻢ

setelah Lapar, ada kenyang
Setelah Haus, ada kepuasan
Setelah Berjaga, ada Tidur yang lena
Dan setelah sakit, ada kesembuhan
Setiap yang hilang pasti di temui
Dalam kesesatan akan datang petunjuk
Dalam kesulitan ada kemudahan
Dan setiap kegelapan akan terang benderang
Mudah mudahan Allah akan mendatangkan kemenangan
Atau sesuatu keputusan dari sisinya


Sampaikan khabar gembira kepada malam hari
Bahawa sang fajar pasti datang
Khabarkan juga kepada orang yang dilanda Kesusahan
bahawa pertolongan akan datang secepat
Kepantasan cahaya dan kerdipan mata
Setiap tangisan akan berujung dengan senyuman
Ketakutan akan berakhir dengan rasa aman
Dan kegelisahan akan disirna oleh kedamaian
Maka dari itu , jangan pernah merasa terhimpit se jengkal pun
Kerana setiap keadaan pasti berubah
Dan sebaik baik ibadah adalah menanti kemudahan dengan sabar
Walaupun hari demi hari akan terus bergilir
Tahun demi tahun akan selalu berganti
Malam demi malam pun datang silih berganti

“Ketika menerima sesuatu yang buruk, Ingatlah saat saat kita menerima yang baik”

Saturday, March 6, 2010

BESAR & CANTIK


Cantik Rumah ini..
siapa punya..?????

Besarnya rumah ni..
Macam Hotel...

Wednesday, February 24, 2010

"I CAME (KAMBING) FROM CYPRUS"




Hari ini aku dapat peluang melawat Tempat ternakan kambing di Rembau.
Tuan punya tempat ini "besan" Hj.RMT.
Hebat tempatnya..... Ada 3 unit "Mansion" (Reban...besar punya...!)yang boleh
menempatkan lebih 1000 ekor kambing...dalam satu masa............

Yang menariknya...kambing yang ada di tempat ternakan "Besan" Hj.RMT pada ketika ini adalah kambing kambing dari "CYPRUS"...
Kalau selama ni kita kenal kambing "BOR".."Janapari"....
Kambing yang dari "Cyprus" ni memang besar gila...purata seekor antara 80kg-100kg.
Sistem peliharaan yang sistematik dan pemakanan yang teratur serta kawalan yang terperinci...boleh menghasilkan Kambing- kambing yang sehat..



Sesiapa pun boleh "teruja"(mcm blog Mak Uda cakap)...bila tengok banyaknya kambing kambing yang sehat sehat belaka..

Hj.RMT memang dah teruja,,,,aku pun ....! seronok bila melihat banyaknya kambing...! lumayan...
Hj. RMT pun menceritakan plan beliau...utk memelihara kambing "cyprus" dengan lebih canggih...lagi... ..mcm pembiakan lembu-lembu di Australia yg jauh lebih maju dlm teknik pemeliharaan ternakan.....



Nasihat dari "besan" Hj.RMT kepada aku.....
Nak pelihara kambing ni...perlu kesabaran yang amat kuat
kena cekal...Ceritanya kepada aku...pada tahun pertama dan kedua masa peliharaan ...banyak sekali dugaan....kalau kita bertahan dalam tempoh ni....InsyAllah..kita boleh berjaya...Kebanyakkan Penternak Kambing kalah dalam tempoh yang singkat ini................

Sunday, February 21, 2010

JOBLESS




Seorang Penggangur memohon kerja sebagai “Office Boy” di microsoft

Pengurus Jawatan telah menemuduga beliau dengan mencuci lantai…

”awak diterima bekerja”, setelah berpuashati dengan prestasi beliau…

Pengurus Jawatan bertanya ”boleh saya dapatkan alamat e mail anda dan kami akan hantar kepada awak borang permohonanan jawatan untuk diisi dan kami akan maklumkan tarikh mula kerja”

Penggangur itu menjawab “ saya tak ada computer….dan tak ada e.mail”

”Maaf…jawab pengurus jawatan, “kalau kamu tiada email…maknanya

kamu tidak ujud…”Orang yang tidak ujud…tak boleh dapat kerja”

Hampa, Penggangur itu pun berlalu dengan harapan yang kosong,…dia tak tau nak buat apa

Cuma dalam kocek nya ada RM10.00 sahaja…dia bercadang pergi ke Giant supermarket
Dan membeli jagung …10Kg

dia kemudiannya menjaja jagongnya merata tempat…dan berjaya

menjual semua jagong nya dengan keuntungan satu kali ganda….

dia meneruskan usaha sedemikian beterusan dan berjaya mendapat keuntungan

Dia memikir bahawa dia boleh berjaya dengan cara usaha sedemikian setiap hari

berusaha keras dan melipatkan keuntungan berganda setiap hari….

Setelah mempunyai modal yang cukup…dia mula membeli sebuah lori kecil

Setelah selama 5 tahun berusaha, beliau mempunyai banyak lori…dan
Menjadi seorang pembekal jagong terkenal di Malaysia

Kemudian dia merancang untuk masa depan keluarga dengan
Membeli “Life Insurance”

Dia pun bertemu dengan seorang “Broker Insurance” dan memilih polisi
Perlindungan insuran untuk keluarga…..

apabila semua dokumen sudah siap…..si Broker Insurance bertanyakan e-mail beliau

dia menjawab yang dia tidak ada address e-mail.. Si broker Insuran berasa pelik
Kenapa seorang usahawan yang berjaya seperti beliau tidak mempunyai e-mail..???

Si Broker…bertanya…Cuba bayangkan…Kalau lah Encik ada computer dan ada e-mail, ….Bukan kah encik akan lebih berjaya…..

Usahawan yang dah berjaya…senyum simpul…dan menjawab…
“Ya…kalau saya ada e-mail dulu.….saya dah jadi “Office Boy” di Microsoft
***Dalam hati…..usahawan itu membayangkan….kalaulah aku ada e-mail…dari dulu….

aku Cuma menjadi “Office Boy”….dan bukannya millionaire..........seperti sekarang

Moral dari cerita di atas….

Kita Cuma merancang…Allah sahaja yang menentukan.
Rezeki,Jodoh, Ajal & Maut hanya allah yang menentukan

Komputer, e-mail,Internet bukannya penyelesaian masaalah dalam hidup

tanpa internet,e-mail….Berusaha lah dengan gigih dan kita akan berjaya….

JANGAN BUANG MASA MENATAP KOMPUTER AJE….
BANYAK LAGI KERJA …YANG NAK DIBUAT…
PINGGAN KAT DAPOR BELUM LAGI CUCI
BAJU DALAM WASHING MACHINE BELUM LAGI SIDAI..
SAMPAH KAT DAPOR MELAMBAK
“SHAMEEEEELAAAAA…… teriak Mak Andeh…

Tuesday, February 16, 2010

LESS THE RUNSING 3



UTUSAN KATA " LAMBAKAN WARGA ASING"
Cerita kat bawah ni ada kaitan.....

4 org duduk bertentangan di dalam sebuah keretapi.. seorang warga Amerika, seorang kongo, seorang Bangladesh dan seorang Malaysia..
sedang dalam perjalanan, warga Amerika tu mengeluarkn 100 us dollar lalu dibakarnya utk menghidupkn rokok..
semua terkentut dgn tindakan si Amerika dan belum sempat bertanya, si Amerika ni kata " its ok.. too many DOLLARs in Amerika,"..
tanpa mengendahkn kata kata si Amerika tu, si Kongo pula mengeluarkn sekotak cigar yg termahal didunia.. di bakarnya satu dan yg lain dibuang keluar tingkap.. tersentak dengan tindakan si Kongo ni, si Amerika bertanye, "why??,"what a waste??.
si Kongo menjawab," no problem...there is too many cigars in Kongo"..
si Mamat Malaysia dan si Bangla terpinga2 dengan perbuatan mereka td..
belum sempat si Bangla kata apa apa, si mamat Malaysia terus tolak & campak si Bangla keluar tingkap.. dengan slamber berkata "nevermind,no problem...its OK.. too many Bangla in Malaysia,"....

di copy dari lets laugh...

Lawak tak sengaja--suka-suka je

1. "Kenapa lelaki perlu beristeri tiga....?
jawapannya kerana :
kerana kalau kawin satu isONE
kalau kawin dua isTWO
kalau kawin tiga barulah isTERI.....

Alasan

Isthree , muda..umpama-nampak BABY DOLL.
IStwo sederhana muda pula-nampak BARBIE DOLL.
ISone..... bini tua-nampak PANADOL !!



2.Kalau ada yg kata kamu hodoh/jelek,sabar je.
Kalau ada yg kata kamu bodoh/bingai,biarkan je
kalau ada yg kata kamu dungu,Cool je.
Tp kalau ada yg kata kamu cantik/hensem, Tampar je krn itu FITNAH!

3. Bila kita cantik tak siapa memandang,
bila kita baik tak siapa memuji,
bila kita susah tak siapa menolong,
bila kita jatuh tak siapa mengangkat,
Tapi......... bila kita kentut semua mata memandang mau tendang.

4.Indah Manusia kerana Akhlak
Indah Bulan kerana Cahaya
Indah Cinta kerana Sayang
Indah Benda kerana Hiasan
INDAH WATER KERANA JAMBAN .

5.jika mentari datang memancar terik, biar aku menjadi payung mu,
jika ribut datang melanda, biar aku menjadi pelindung mu,
jika banjir datang mencurah, biar aku menjadi sampan mu,
jika ceti datang meminta hutang, biar aku lari dahulu...

MERSING


Sukaneka Kohatsa

Keseronokan terasa apabila bersama adik beradik.Nostalgia ketika zaman 70an.40 tahun yang lalu............
Pak man teringat keseronokan berombong dan berkumpul sekeluarga pada masa Arwah abah bawa kami ke pantai port Dikson ...bawa kami beramai ramai dan padatkan dalam Kereta.
Zaman berubah...walaupun segala kemudahan telah sedia ada...tetapi nak kumpulkan ahli ahli keluarga seperti mana yang telah dibuat oleh ahli Kohatsa.....tidak semudah seperti yang di jangka.
Kesibukkan bekerja, berniaga,belajar menjadikan kita semua sibok....belaka tak ada masa....


Mendengar Taklimat Penderitaan Palestine @ Godek Resort-Air Papan.

Walaupun tempat riadah tidak berapa sempurna...tapi suasananya ceria.
berkumpul,makan bersama tidor dalam dome ramai ramai...memberi pengajaran
yang hidup ni bukan sentiasa senang....tapi yang pasti semuanya ceria sahaja
no complain.



Makan tengahari @ Dataran Kluang

Keseronokan makan dalam perjalanan bersama keluarga ......suasana yang bukannya selalu dapat dirasai... bagi ahli ahli kohatsa II ..pengalaman makan tepi jalan dalam perjalanan ke suatu destinasi dengan membawa bekal serta kelengkapan sendiri
jarang jarang kita dapat. 30-40 tahun yang lalu...suasana begini kerap Pak Man rasai apabila Arwah Atok emak masak nasi lemak dan segala bekalan makanan masak dari rumah.
kita akan berhenti rehat dalam perjalanan dan makan bekalan yang dibawa. Sesungguhnya suasana itu adalah yang paling indah yang Pak Man rasai....apabila kami sekeluarga berjalan jauh.
Sekarang ni dah ada R&R....dah tak real.....


Dalam BAS Padat 43 penumpang

Walaupun ramai dalam bas...suasana selesa sekali..riang ria/ceria.
Aura mesra apabila bersama sama keluarga.

Monday, February 8, 2010

MERENTAS SABAH





Bermula dari Labuan pada 3/2/2010.
Menaiki NISSAN NAVARA. Perjalanan bermula dengan menaiki Feri dari Labuan ke Manumbok.
Feri menuju ke Manumbok selama 1jam 30 min.
Dari Manumbok terus menuju ke PAPAR ke Keningau.
Dari Keningau ke Nabawan...Ke Kalabakan. Perjalanan dari Manumbok ke Kalabakan (Maliau Basin) memakan masa 5jam. Dari Kalabakan ke Tawau memakan masa 1jam 45min.Sampai di Tawau check in hotel jam 9.00mlm. Perjalanan Dari Manumbok ke Tawau 470km.
4/2/2010 Hari Khamis. Ronda bandar TAWAU. Jam 1.30pm teruskan perjalanan ke SEMPORNA.Dari TAWAU Ke SEMPORNA sejauh 180km.Singgah di pasar SEMPORNA ronda ronda danteruskan perjalanan ke LAHAD DATU. Dari SEMPORNA ke Lahad DATU memakan masa selama 1jam 40 min sejauh 150km. Sampai Di Lahad Datu check in Hotel jam 7.00pm.
5/2/2010 (Jumaat). Ronda bandar Lahad Datu.Singgah Sembahyang Jumaat Di KINABATANGAN. Jam 1.30pm teruskan perjalanan ke Sandakan sejauh 180km. memakan masa 2jam. Singgah di Sandakan makan tengahari ronda ronda sekejap dan teruskan perjalanan ke TELUPID...RANAU ...KUNDASANG...TUARAN...dan ke Kota Kinabalu..Dari Sandakan ke Kota Kinabalu sejauh 370km selama 4jam...singgah di Ranau..
Sampai di Kota Kinabalu dah jam 9.00mlm terus check in hoteldan rehat.
6/2/2010 (Sabtu)Ronda Bandar KOTA KINABALU. Jam 1.30pm teruskan perjalanan ke PUTATAN..singgah di rumah Pak usu Bakar (bapa Saudara Rehana). Lepas makan tengahari teruskan perjalanan ke PAPAR...dan Singgah Di chalet SANG KABOK..bermalam di Sang Kabok......
7/2/2010 (AHAD)..teruskan perjalanan ke Manumbok....dan naik feri ke Labuan...
sampai di Labuan jam 2.00pm....Perjalanan Merentas Sabah sejauh 1465KM......

Friday, January 29, 2010

CUCUKU


KINI

DULU

LESS RUNSING 2

NAMA JEPUN MAKNA DLM BAHASA MELAYU
01. KEIJI CACIMAKI- Yang pemarah
02. SAYORI SUKAMURA- Yang suka berjimat
03. KIETA TADASORA- Yang bisu
04. NANACHi KASIBANYA- Yang suka makan nasi
05. APO NADIKATO- Yang suka layan blues
06. ASHIKO ULANGKAJI- Yang suka belajar
07. WAKASI HURUHARA- Yang kerap bikin kacau
08. MATIMATI TAMOKASI- Yang sangat kedekut
09. ICHIBAN TIDOMATI- Yang suka sangat tidur
10. HINTAI AKOSUKA- Yang suka mengintai
11. TARAGIGI PADANMUKA- Yang tua
12. SUSAHATI BINILARI- Yang kena tinggal bini
13. SAJA CARIMATI- Yang suka merempit
14. AYUMI CIPUTBABI- Yang Lembab
15. NATI SAMBOLAGI- HABIS…… Tamat..tggu episod lain

Monday, January 25, 2010

JUST FOR LAUGH-LESS THE RUNSING

Our communication - Wireless
Our phones - Cordless
Our cooking - Fireless

Our food - Fatless
Our Sweets - Sugarless
Our labour - Effortless

Our relations - Fruitless
Our attitude - Careless
Our feelings - Heartless

Our politics - Shameless
Our education - Worthless
Our mistakes - Countless

Our arguments - Baseless
Our youth - Jobless
Our ladies - Topless

Our boss - Brainless
Our jobs - Thankless
Our needs - Endless

Our situation - Hopeless
Our income - Less and less.

Sunday, January 3, 2010

CUTI CUTI MALAYSIA


Pada 26/12/2009, Kami sekeluarga bersama Aja dan anak anak
telah bercuti di Pulau besar.
sengaja nak cukupkan quota bercuti hujung tahun...
Kalau sebelum ni ...ada juga peluang bercuti..luar negeri..
tapi kali ni ..gawat,,ekonomi merudum..
Pulau Besar menjadi sasaran...PD dan tempat berkelah sekitar Melaka
penuh belaka...Traffic Jam di sana sini..maklum je cuti Xmas dan cuti hujong tahun...
Berkhemah dan panggang ikan tepi laut..

Saturday, January 2, 2010

MOHD ZAKI KAMARDIN- LINE ENGGAGE


ZAKI memulakan lembaran tahun baru 2010 dengan bergaya.
Zaki dah booking calon isteri dan pastinya dari golongan orang yang
baik..berilmu..beriman..
Tahniah buat Zaki...dan Hj.KMT sekeluarga
Tapi yang bestnya ..abang si Zaki...Mohd Zaid yang masih ASB
(Available single bachelor) nak pastikan BENDULNYA tak Dilangkah.
Mohd ZAID brtekad tahun 2010...dia pasti OBP (Own Beautiful partner)

TWENTY-TEN 2010

Selamat datang tahun 2010.
Azam aku pada tahun 2010 ini adalah....
nak yang terbaik belaka....
dah letih.. buat kerja kuat tapi tak smart..hasilnya tak seberapa..
hasil usaha selama beberapa tahun yang gemilang macam telah
rapuh..punah..bagaikan dimakan anai anai.

macamana nak menghindarkan anai anai memakan meratah segala
hasil mahsul..yang telah aku bina selama ini..??

kena lah aku balik kepangkal jalan.... belajar, menuntut , mengaji dan dapatkan seorang guru
untuk aku belajar..kat mana silapnya.

Aku telah bertekad...dan telah memberi masa pada diri aku selama 5 tahun yang akan datang ini untuk aku bentuk semula...dan membetulkan segala kesilapan... Aku rasa masih belum terlambat...aku baru (atau sudah) berusia 50 tahun pada 2010.......aku nombor 10

Aku perlukan mentor....sifu...tok guru.....??/??