Sunday, November 15, 2009

NOSTALGIA-MERU

BELOVED/ HANDSOME CUCU



ANAK KE 7 & TANAH @ SABAH



BUNGLOW @ KAKI Gunung LEDANG




TANAH @ MERU

23 tahun yang lalu... 1987..Meru cuma sebuah pekan terpencil
Sekarang Meru telah membangun pesat..menjadi bandar besar.
23 tahun yang lalu aku ada membina sebuah rumah di Jalan salleh
Rumah sederhana 3 bilik...
Pada 06/11/09 yang lalu aku dapat singgah di tempat yang dah 23 tahun
aku tinggalkan...segala galanya berubah..malah rumah yang aku bina pun dah diruntuhkan
bagi memberi laluan pembinaan rumah teres.
Andaikata 23 tahun yang lalu aku masih tinggal di Meru....apakah hasilnya sekarang...
Mungkin...dan mungkin....dan sebarang kemungkinan
Itulah kuasa Allah swt.
Kita cuma merancang...Allah sahaja yang menentukan.
Di takdirkan aku keluar dari Meru pada tahun 1989...maka terhasillah
apa yang aku ada/ berada /takada sekarang ni...Syukur Alhamdullilah..

Saturday, November 14, 2009

WARONG ANDAK RAZAK-SOLOK



Kerja ubah suai warong Andak bermula pada 10/10/09.
HJ.KMT (Anjang) telah bermurah hati menderma RM5000.00
HJ.Rosli (Alang) telah bermurah hati menderma RM5000.00
Jumlah RM10,000.00 telah diterima dan anggaran itu di jangka cukup
tapi...budget yang dicadangkan ..meleset jauh lebih dari jangkaan
Kos selebihnya di biaya oleh Azmantop, InsyAllah.
Kalau ada sesiapa nak bantu membiaya ...di persilakan
untuk membina semula Warong Andak...yang telah di runtuhkan
bagi memberi laluan kerja kerja ubah suai Parit besar sepanjang
laluan tepi sungai.
Dibawah ini kos terperinci bagi bina semula Warong Andak....(bekas Tapak rumah
Azmantop dan bekas Tapak Kedai Gas syarikat AJA)


WARONG ANDAK RAZAK TOTAL AMOUNT
BALANCE






1 BARANG HARDWARE 900.00 cash







2 BARANG HARDWARE 1,500.00 cek







3 UPAH NASIR 500.00 cash







4 UPAH NASIR 1,000.00 fr Hairiah







5 UPAH NASIR 1,000.00 cash







6 BARANG ELEKTRIK 350.00 cash







7 BARANG ELEKTRIK 150.00 cash







8 KIPAS 4 sets 0.00 fr AMTOP







9 BARANG HADWARE 800.00 cash







10 BARANG HARDWARE 921.00 cek







11 MEJA S/STEEL- 3set 0.00 fr AMTOP







12 ADVANCE ANDAK 450.00 cash







13 CEMENT CONCRIT 1,210.00 cash







14 UPAH ELEKTRIK 600.00 cash







15 BALAI BESI 25' x 25' 4,800.00 bal. 1,800.00






16 UPAH NASIR & gang 1,500.00 belum byr 1,500.00






17 TANAH MERAH 480.00 belum byr 480.00






18 MEJA & KERUSI 1,800.00 belum byr







19 PINTU KAYU ?? belum beli







20 PINTU BESI ?? belum beli







21 TILES ?? belum beli







22 CAT ?? belum beli








TOTAL 17,961.00 0.00 3,780.00






































































































































































































































































































































Sunday, November 1, 2009

ATOK ,NENEK DAN CUCU


Bersama Cucu pertama sempena majlis doa selamat.
Seif Eizzani berusia 4 bulan. 2 bulan berada dalam inkubator
dalam "ICU" hospital muar. kami mendoakan Seif Eizzani
sihat sepanjang hayat dan menjadi waris yang akan membawa
kebahagian di dunia dan akhirat

Friday, October 16, 2009

HARI RAYA 1430H tahun 2009


Hari Raya tahun ini gambar keluarga dah bertambah 2 orang..
SEIF EIZZANI dan EFFALIN hadir dalam keluarga Azmantop.
Raya tahun 2009 bersamaan 1430 hijra terasa sunyi...
Ramai ahli keluarga berada di Tanah suci mekah...
Abang Nordin dah kembali ke rahmatullah..Kami berdoa Arwah abang berada di tempat golongan orang beriman bersama roh abah dan emak dan saudara saudara yan telah mendahului kita. 'ALFATIHAH'.
Ngah Tipah berada di tanah suci Mekah bersama suami.
Uda Aini berada di tanah suci Mekah bersama suami
Andak Razak ada di Tangkak dan beraya bersama keluarga
Uteh Tapa berada di Mekah sendirian..selama sebulan dan menyambut hari lahir ke 58 di tanah suci Mekah.
Alang Rosli...Ramadan ini tidak Ke Mekah..tapi bercadang mengerjakan Haji pada musim ini bersama isteri dan anaknya 'Angah'
Hj.Kamardin berada di Mekah .bersama Ngah Uda dan lain-lain...Hj. KMT ni kalau pergi ke Mekah macam dari KL ke TGK..boleh ulang Alik...Allah murahkan rezkinya... Hj.KMT lah yang menjadi penaja adik beradik untuk ke Mekah. syukur alhamdullilah rezki beliau bertambah murah.Kami doakan agar usaha murni beliau berlanjutan...dapat juga kami menumpang nanti.
Aja..pada tahun ini berhari raya di Umbai Melaka bersama keluarga. Kami doakan Aja berjaya dalam usaha beliau. Kami akan membantu apa yang terdaya...
Md.Khir beraya di KL/Batu Pahat bersama keluarga. berkat usaha gigih beliau,,,Nasi Arab telah menjadi sumber perniagaan beliau. Kami mendoakan agar beliau terus berjaya.
Norlida...beraya di Muar/Batu Pahat...Suami nya tokey Umrah/Haji..service provider..tiap tiap tahun pergi ke Mekah...betapa beruntungnya beliau.Berkat usaha gigih suami Isteri..Allah permudahkan segala usaha mereka.
Hisham..beraya di TGK...Adik bongsu..sentiasa membantu segala kerja beliau.Bertuahnya Hisham adik Bongsu amat mengambil berat terhadap beliau dan keluarga.
Hairiah...yang bongsu...beraya di Mekah bersama suami. Tahun ini mereka tak balek Kelantan.
Terima kasih kepada adik bongsu ini yang amat ringan ..membantu..Allah sahaja dapat membalas segala usaha nya..dimurahkan rezeki, selamat dunia dan Akhirat.
Kepada Abang,Kakak, Adik, Ipar-duai...Saya Azman Md.Top...no 10 mengucapkan selamat hari raya dan maaf segala kesalahan halalkan makan minum dan memohon ampun segala tuturkata serta perbuatan yang salah/tidak disedari yang menyentuh perasaan.

MY SLEEPING BEAUTY


Pada 02/10/2009. Berlaku Kemalangan melibatkan Rehana dan Saladin Sayid di KM187 lebuhraya Utara Selatan. Bersyukur kerana mereka tak mengalami kecederaan serious.
Kemalangan berlaku disebabkan kecuaian sendiri....
Apabila Kereta memandu secara auto...(pemandu Mengantuk)...kereta tu pun suka hati ..lah..pandu terus langgar sesuka hati...apa yang ada di hadapan...
Sebuah Van toyota Hiace yang rosak berhenti di lorong kecemasan menjadi target 'Run away" Oddesey yang jalan tanpa pemandu...(pemandu /terlena/tidor berbantalkan stering kereta)
Van Toyota Hiace yang menjadi mangsa tu lesap terbalik masuk dalam parit tepi Highway....
Kami sekeluarga bersyukur semuanya selamat..biar ianya menjadi ingatan kepada semua..
Jangan TIDOR semasa memandu....
Jika mengantuk, berhenti berehat...biarpun 5 minit...kerana berhenti berehat dan lelap lima minit je ... lepas tu kita boleh pandu...sejauh 50KM lagi...
Kalau mengantuk ..dan tak nak berhenti berehat...inilah jadinya.....

Sunday, June 14, 2009

ANUGERAH -Dato' ship



Dato', Datok, Datu, Atok....










Pada tarikh 10/6/2009 Hj. Azman Md.Top telah di anugerah pangkat Dato'


Anugerah in di sampaikan kepada Azman ketika beliau berada di Labuan.


tiada aturcara rasmi bagi penerimaan anugerah ini.


Sekarang beliau di kenali sebagai Dato' Hj. Azman Hj. Md.Top. pingat -Tgk, Lbn


Anugerah ini telah di perkenankan oleh SEIF EIZZANI (Rusia) dan disampaikan kepada beliau


melalui telepon bimbit dan sms

Saturday, May 23, 2009

TOP-TEN


Tajuk: AKU NOMBOR 10












Pemandangan waktu senja-matahari terbenam

1960- On April, 14th.-Azmantop was born , no. 10th in the family
1961- 1969- Tinggal di Batu 8,Sg.Mati, Muar
1966- Pra sekolah di Sagil Kampong tempat abah Mengajar
1967- Sekolah kebangsaan Abdullah, Sg. Mati
1969- berpindah ke Kg.solok Tangkak- sekolah Rendah Ledang Tangkak
1970- Darjah 4.sek rendah Ledang
1971-Darjah 5. Sek rendah Ledang
1972- Darjah 6. Sek.rendah Ledang
Kerja sambilan dengan Hj. Razak warong di JB
Kerja sambilan dengan Hj. Razak warong di KL
1973- Tingkatan 1 Sekolah Menengah Ledang Tangkak
1974- Tingkatan 2 sekolah Menengah Ledang Tangkak
1975- LCE. Sekolah Menengah Ledang, Tangkak
1976 - Tingkatan 4,sekolah Asrama Setapak KL, bertahan Cuma satu minggu
1976- Sekolah Menengah Sultan Abd.Samad Petaling Jaya tinggal bersama Hj.Mustapha
1977- Sekolah yang sama,masih bersama Hj.Mustapha, makan ,pakai dan belanja dibiaya oleh MMT
1978-MCE di sekolah sultan Abd.samad
Kerja sambilan bersama Hj.Razak warong di JB
1979- Sekolah di Maktab Adabi Muar tingkatan enam- di biayai oleh RMT
1980- HSC di maktab Adabi Muar
Kerja sambilan bersama Hj.Razak bawa kereta sapu di pasir gudang Johor
1980- Ke Kuching Sarawak masuk ITM- di biayai oleh NMT
1981- ITM Kuching Sarawak
1982- ITM Shah Alam , Selangor. Dip. Business Studies
Kerja sambilan dengan Syarikat Perniagaan RM.TOP di Batu 3 Jln Kelang
1983- Bekerja dengan Syarikat Perniagaan RM.TOP sdn. Bhd
Petronas Product , Gas Lubricant,Diesel di Kelang Selangor
1984- Syarikat Perniagaan RM.TOP sdn bhd berpindah ke Shah Alam
National Product di kompleks Shah Alam Selangor
Projek Bangunan 5 tingkat FELDA Temerloh, Pahang
AP import permit kereta/motosikal
Contractor to Petronas building Petrol station
Fuel Skid Tank , Gas reticulation plant
1985- Syarikat Perniagaan RM.TOP…..berkahwin pada tahun ini
1985- satu bulan selepas berkahwin aku di hantap ke Jepun
Kursus di Jepun 3 bulan-‘ GAS VAPOURISER SYSTEM’
1986- down fall of Syarikat Perniagaan RM.TOP for 2 years…masing masing berpecah
Projek petrol Station di Sepang terbengkalai
HJ.MMT teruskan business Gas dan business Insuran AIA
HJ.KMT join friend company become contractor to SHELL build petrol station
HJ.RMT join other company set new venture
HJ.AMT balek kampong Tangkak …bawa diri
1987 – tolong Abah di kampong
1988-Kerja dgn TUSSAH
1993 – masing masing bawa haluan dan mencari rezeki sendiri
1993 – Selepas Abah meninggal dunia….kami bersatu kembali .. dengan RM.TOP Holdins sdn bhd
1993- Projek Hydro Pergau . Masa tu … Hj. RMT bersama HJ.AMT sahaja….masa itu.HJ.KMT membantu..
HJ.MMT Berjaya dalam kerjaya sebagai Insurance Agent
HJ. KMT Berjaya dalam projek dengan SHELL
Hj.HMT juga Berjaya mengikuti HJ.MMT dalam kerjaya Insuran Agent
1995- HJ.KMT & HJ.MMT kembali ke dalam RM.TOP Holdings sdn.Bhd dlm projek Golf Kelab perkhidmatan awam
1996- Projek KLCC - Ke German kursus HDD horizontal Direction Drilling 2 bulan
1998- projek Putra Jaya
1999- Founder RM.TOP Holdings left the company……soalan ini kena Tanya Hj.Rosli..why he left ..?
1999-Projek cleaning Twin Tower, handle by HJ.AMT & HJ.KMT
1999- HJ.MMT ‘Quit’ as insuran agent and join RM.TOP holdings..late Hj.HMT also ‘quit’ as insurance agent and join RM.Top Holdings.
1999-2002- RM.TOP Holdings secure project , Biomass & District cooling @ Putra Jaya, Petronas Loop 2, MLNG 3, TNB vendor
2003- Trans Thai Gas Pipe line-JV with Thai partner
2004- HJ.AMT left RM.TOP Holdings… HJ.KMT buy me out….
2004- Thai partner bought over my share in Thai- cheated me part of the payment RM80K.’may god blast them’
2005- AMT balek kampong ---rest for 1 year
2006- Martelpoint appear- Hj.Ibrahim Saiman & his SOB came to my house late night asking me to develop Martelpoint
2006- Secure project Methanol Labuan.
2007- Martelpoint cheated me…SOB withdraw me from cheque signatory and run with RM300K plus collection in project in Segamat & Kuantan. My partner manage to get back the capital amounting RM900K…Balance of RM100K …I have to pay…’may god blast them’
2007- Puncak Langit was incorporated in Labuan… mission is for my next generation to continue my businesss…..I m getting tired and getting older …. macam gambar diatas..dah senja
2008- Petronas Methanol Plant project
2009- still pushing up Puncak Langit to the sky……………….climax

Wednesday, May 20, 2009

WANABE BUSINESSMAN



KENANGAN KU BERSAMA ABAH-Chp 2
Tajuk: Keluarga Ku-Ahli Perniagaan

Salah satu peristiwa yang masih dalam ingatan bersama Abah
Abah dan emak adalah seorang Pioneer yang memulakan perniagaan dalam keluarga kita
Masa aku belum lahir lagi ,Abah & Emak telah aktif dalam dunia perniagaan…
Yang aku ingat……
Pada tahun 1970an aku masih sekolah rendah lagi…aku masih ingat membantu emak menumbuk beras untuk tepong kuih putu piring, emak membuat kuih sebelum subuh lagi dan aku menghantar di gerai gerai makan di tangkak. Abah juga membantu membawa kuih untuk di jual di sekolah .
Masa tu abah mengajar di sekolah kebangsaan sagil Kampong.Keadaan ekonomi abah pada masa itu tak seberapa baik. Anak anak masih ramai bersekolah dan ada yang masih belajar di university tempatan.
Tapi aku tak faham , kenapa pada tahun tu…ekonomi abah begitu merosot dan menurun sekali…
Sebelum berpindah Ke Tangkak…abah mempunyai kereta dan boleh dikatakan mewah masa tu
Sejak berpindah ke Tangkak….abah tak semewah dulu……
Soalan ni aku nak Tanya Ngah Tipah…..
Lama juga abah susah…tak berkereta……masa tu Ngah Tipah ada kereta Peugeot…
Pada masa itu aku ingat abah berbasikal pergi mengajar di sagil sambil membawa bakul kuih di handle basikal.
Abah juga membantu emak menjual kuih putu piring di pasar malam Tangkak
Abah juga menjual jagong rebus di pasar pasar malam seluruh kawasan tangkak hingga ke bukit serampang, bukit gambir dan lain lain tempat lagi. Apabila abah dah tak berminat untuk jual jagong rebus lagi, jiran sebelah rumah mengambil alih dan meneruskan kerjaya tersebut
Sehingga hari ini jualan jagong rebus diambil alih oleh jiran abah..Hj.Kassim dan anak anaknya dan masih berterusan
Abah juga membantu Aja menjadi pengedar dan Agent Petronas- Gas dan minyak tanah di tangkak
Abah tidak aktif berniaga pada akhir akhir tahun 1990an kerana pada masa tu ramai anak anaknya telah berkecimpong dalam dunia perniagaan.
Hj.Rosli berhenti dari Petronas-Berniaga
Hj.Kamardin berhenti dari MMC-Berniaga
Hj.Mustapha berhenti dari Kilang Jepun Matsushita-Berniaga
Hj. Nordin kerani sekolah berhenti sukarela-Bekerja sambil Berniaga
Hjh.Nortipah-Guru sekolah Agama - semasa kecil membantu Abah & Emak berniaga
Hjh Noraini memang minat dalam perniagaan
Hj. Razak dah memang dari asal berniaga
Hj. Ghazali berniaga
Hj.Hairuddin berhenti dari Bank-Berniaga
Hj. Azman –berniaga mengikuti jejak abang abang
Hjh.Norlida seorang pendidik ..tapi suaminya ahli perniagaan
Hishamuddin membantu abang abang dalam perniagaan
Hjh.Hairiah pegawai Telekom minat dalam perniagaan-Kerja sambil berniaga ??
“BUSINESS”….. sebati & trade mark Keluarga MD.Top
Sikap ..’Daring’…dan berani..sikap pemimpin.menjadi ketua itu adalah ciri ciri keturunan kita
Panas baran…degil…tegas..tak toleh belakang….bakar jambatan…terus maju kehadapan..
Sikap dan ‘culture’ atau budaya hidup keluarga kita lebih mendorong kita semua berminat berniaga…?
Saya nak syorkan anak anak & anak saudara membuat kajian atau thesis dalam
Mengenali keluarga MD.Top Daik….dan asal usul keturunan daripada bangsa Bugis….ahli perniagaan…
Cari formula bagaimana nak Berjaya dalam perniagaan….ini amat penting bagi pelapis pelapis baru yang minat hendak berniaga….Jangan setakat berniaga saja.. ’tak berapa menjadi’….tapi berniaga sehingga Berjaya. Contoh Berjaya macam Hj.Rosli Md.Top.Kesusahan dan kepayahan serta cemuhan..pada awal…pada akhir menjadi kesenangan dan sumber inspirasi untuk yang lain….

‘Jangan murah ke papa…keramat tak jadi’
Fikir fikir kan lah…
Ikhlas dari : azmantop

Tuesday, May 19, 2009

" I QUIT "

KENANGAN KU BERSAMA ABAH-Chp 1
Tajuk: Noraini Md.Top- “I Quit “ Pegawai Tadbir Awam
Rosli Md.Top. – “ I QUIT “- Pegawai Petronas
Salah Satu peristiwa yang masih dalam ingatan bersama Abah
Satu hari dalam tahun 199--.bersama abah di Kampong Solok
Satu pagi abah mengamuk sakan dalam rumah apabila mendapat tahu yang Uda Ani berhenti dari jawatan Pegawai Tadbir Awam. Pada masa tu uda Ani memang berpangkat tinggi dalam Perkhidmatan Awam… Abah sentiasa berbangga dengan Uda Ani..malah seluruh Kampong juga mengetahui yang abah mempunyai anak yang berpangkat tinggi di Pejabat kerajaan.
Abah memang pemurah,.. kalau orang kampong memerlu pertolongan berkenaan urusan kerajaan..maka Abah adalah tempat mereka mengadu. Abah memang confident urusan kerajaan dapat dibantu kerana anak nya berpangkat tinggi dalam kerajaan, terutamanya urusan pencen dan rujukkan anak yang hendak berkhidmat dalam jabatan kerajaan.
Tapi pada pagi itu…abah memang marah…Emak pun tak semena mena kena leter sebab uda berhenti.
“Belajar dan sekolah tinggi tinggi,bertahun tahun…senang je nak berhenti…dah hilang akal agaknya Ani tu” itu lah kata kata Abah….emak cuba menyampuk..” dia tau le apa dia buat..yang abah ngkau nak marah ni apahal…”..dan mulalah babak drama bertukar tukar ayat… lepas tu Abah terus keluar…lintang pukang kerusi dan bangku di buatnya///marah sebab emak tak menyokongnya..
Tapi…saya sendiri sampai sekarang pun tak dapat lagi jawapan….kenapa Uda berhenti setelah menjawat jawatan tinggi dalam kerajaan,
Yang peliknya bila Hj.Rosli berhenti dari Petronas, Abah tidak seberapa marah seperti marahnya apabila Uda berhenti….
Diantara Uda Ani dan Hj. Rosli , saya tak berapa ingat siapa yang “Quit” dulu….
Soalan Cepumas pertama………..Uda kena beri jawapan yang bernilai million $$$
Soalan Cepumas kedua……Hj. Rosli kena beri jawapan,sebab apa dia berhenti…kerana nak berniaga
Kerana saya masih ingat…Hj.Rosli terima gaji pertamanya…balek ke kampong…dengan bangga menghulur duit kepada Emak dan membeli barang barang…berbelanja sakan….serta membuat longkang keliling rumah….Longkang pun dia buat sendiri…betapa semangatnya Hj.Rosli ketika tu
Tapi selepas tu dengar berita Hj.Rosli …”QUIT”
Abah tak seberapa terasa sangat…tapi Emak menangis….
Peristiwa tu berlaku 30 tahun dahulu….tak berapa nak ingat

Monday, May 18, 2009

ASHRAF ROSLI-BERTUNANG







Majlis pertunangan Mohd.Ashrsf Hj.Rosli telah diadakan pada hari Sabtu 9/5/09
Bakal mertua Mohd.Ashrar berasal dari Rembau Negeri Sembilan.
Majlis berlangsung dengan selamat. Tarikh persandingan pun telah ditetapkan
Turut meraikan majlis tersebut ..kedua dua belah keluarga Hj.RMT dan Keluarga Kak Arbaayah


Yang menariknya….bakal Pak mertua Mohd Ashfar ada projek pelihara Kambing Bor dan Janapari.
Pada asalnya hanya 30 ekor dan di tambah lagi 60 ekor… Dalam jangka masa 2 tahun telah membiak sebanyak 600 ekor…lumayan
Tahi kambing ,susu kambing, kulit kambing dan kambing kambing boleh di jual.
Cara pemeliharaan amat mudah sekali tapi perlu sistematik. Reban kambing pun tak kotor
Kambing kambing pun semua bersih.
Mohd Ashraf…..kenduri kahwin awak nanti …makan kambing ……banyak lah kambing kena korban
Tahniah Mohd. Ashraf, Pak Man doakan selamat maju jaya dan jodoh berkekalan hingga akhir hayat.

Saturday, May 16, 2009

SPAIN-----SEPANYOL





Syukur Alhamdulillah.
Tahniah buat Shrudin Shamil dapat peluang belajar di Spain.
Abah berasa amat Bangga..sehingga tidak menunjukkan kegembiraan.
Tapi itu baru permulaan...banyak lagi dugaan akan kau tempuhi bila belajar disana..
Ingat tanggongjawab dan jangan tinggal sembahyang lima waktu sehari...FORMULA untuk berjaya dalam hidup.
Walau macamana senang/susah pun sembahyang akan membantu kita ke jalan yang lurus.
Selamat maju Jaya buat shamil....tidak menghampakan...
selalu nya dengar anak anak Hj.Mustapha, Hj.Rosli,Hj.Kamardin....dapat peluang ke luar negeri belajar...Doa Abah di makbulkan ...ALHAMDULLILLAH

HARTA DUNIA YANG TIDAK DIMILIKI

1986- Sebuah Rumah Bunglow 3 bilik Di Meru Kelang- tidak dimiliki-tergadai
1994- Rumah kedai Jalan Solok, renovate kedai Aja - Hj Razak berniaga terkini
1995- Rumah Bunglow 2 tingkat di Anjong Batu Tankak- Tanah dibeli drp Ngah Tipah
1997- Bangunan 4 tingkat di Anjong Batu Tangkak-Tapak tanah milik Ngah Tipah
2001- Bunglow 3 tingkat di bawah kaki Gunung Ledang- tanah tol bergeran
2002- Tanah 5 ekar tepi Lebuhraya Selatan @ Tangkak- Tergadai
2003- Tanah 22 ekar di kaki Gunung Ledang-Tanah tol bergeran
2003- Tanah 298 ekar di Sarawak-native title atas nama Hj.Wasli Othman- Tergadai
2008- Rumah/Chalet 3 unit di Manumbok Sabah- native land kaveat
2008- Tanah 3.7 ac-tanah kaveat atas nama Soufyan

Ingat- kejarlah seberapa banyak pun harta dunia ...tapi kau tidak akan memilikinya.."Dunia in adalah tempat tumpangan sementara sahaja..akhirat jualah tempat yang kekal selama lamanya" kita boleh dengar ayat ini setiap kali dlm khutbah Jumaat.

Sunday, May 10, 2009

Azman Top -1985 to 2009-Perjalanan Hidup Selepas Berumah Tangga

Tahun 1985- usia 25 Tahun..Bernikah dengan Rehana Ab.Karim
Tinggal di Flat PKNS shah Alam Sek 8 ..1 tahun..
Tahun 1986-1987. Bina sebuah rumah di Meru Kelang.. rumah Bunglow 3 bilik di tanah
milik RM Top...
Tahun 1987 di paksa berpindah dari Rumah di Meru Kelang ..kerana tanah tersebut telah tergadai ...oleh pihak Bank
1988 tinggal di Jasin selama 4 bulan.. rumah murah Bapa Mertua. Rumah tersebut telah di ubah suai selepas itu..
1988 berpindah ke Tangkak menyewa rumah / pondok di Anjung Batu..sewa RM50.00 sebulan
1989 baik pulih kedai Gas syarikat Aja...Tempat tinggal/Kedai di Kg.solok
1990 Bantu Abah -syarikat Aja-Gas Dealer
1992 Bekerja Di sebuah syarikat TUSSAH S/B..introduce by Hj. RMT
1993 Abah meninggal tanpa sempat aku berbakti dan memberi kemewahan hasil titik peluh ku
Aku bersyukur dapat bersama sama abah sehingga akhir hayat nya
Awal 1993 First project Kerjaya Balfour Betty di Pergau Kelantan. Combination of my experience in TUSSAH and Hj. RMT hard working and planning. RM top secure manpower in Kelantan Hydro project.Berkat doa arwah Abah yang sentiasa hendak anak anak berjaya
Aku sekeluarga berpindah ke kelantan. Menyewa Bunglow Besar di Tanah Merah RM1000 sebulan.Pada masa tu ada juga pasang niat hendak membina rumah sebesar itu nanti...Alhamdullilah impian dan permintaan dikabulkan Allah....
Aku tinggal di kelantan selama 16 bulan hingga tahun 1994. pada masa tu aku dah mempunyai 4 orang cahaya mata. soufyan, Shiela, Shafiq dan Shamil.Shameela lahir di solok pada tahun yang sama..
1994 pulang semula ke Tangkak ..baik pulih rumah di tepi sungai solok.
Tinggal di Tangkak bekerja di kuala lumpur...berulang alik 5 x seminggu.Pada masa tu pembinaan Bunglow yang aku impikan dalam proses pembinaan..
Pada tahun 1994 RM Top dapat projek di KLCC.Site service contractor.
1995 pada 14hb. April aku berpindah di rumah bunglow atas bukit Anjong Batu ...pada tarikh lahir aku yang ke 35.Pencapaian aku pada masa berumur 35 tahun merupakan yang terbaik...
1995 Shahid pun dilahirkan di rumah bunglow dua minggu selepas berpindah .
1996. Project KLCC
1997- 1998. Project Putra Jaya
1999-2001. Project Gas pipeline Loop2
2000-2002. Project MLNG3 Bintulu sarawak
2003. Trans Thai Gas pipeline. tahun yang malang..berselisih faham dgn Hj.KMT
2004. Mencari peluang di Qatar bersama Zecon Berhad..Gagal. kena kencing
2005. Mencari peluang di China....Gagal..kena tipu sebab tak pandai berbahasa Mandarin
2005. Mencari peluang di Saudi...Project Gagal..tapi tinggal diJeddah selama 2bulan
dan dapat mengerjakan umrah setiap minggu
2006-2008. Project Mega Methanol Labuan.
2009. SSGP Sabah Sarawak Gas pipeline
Very interesting Journey, achievement, failure.......

Kalau ada masa menulis, banyak lagi cerita dan pengalaman pada tahun tahun tersebut.
Untuk perhatian anak anak dan anak anak saudara .banyak pengalaman yang telah Abah/Pak Man ditempuhi....
Ingat....sejauh mana pun kita pergi....kita akan berbalik pada asal...cuma pengalaman bertambah usia semakin tua...jangan sia siakan. "Jauh perjalanan Luas Pandangan"
Ingat..."Yang di kejar tak dapat...yang di kendong Keciciran"
Ingat ," waktu kita senang sebelum kita susah"
Ingat, "waktu Sehat sebelum kita sakit"
Ingat, "waktu hidup sebelum kita mati"
Ingat, "waktu Lapang sebelum waktu sempit"
Ingat, " waktu kita Muda sebelum kita tua"

Mohon maaf kepada semua pada kesalahan kesalahan yang telah berlaku samada secara sengaja atau tidak sengaja, samada sedar atau tidak sedar...
MAAFKAN LAH SAYA.......

ikhlas
Azman Md.Top

will continue....soon

Bunglow @ mount Ledang



Cerita sedih berlaku pada 3/5/2009. Gen set telah dipecah oleh individu yang tak bertangong jawab.Wayar eletrik dalam rumah telah di curi..lampu lampu dipecahkan.
Rumah banglow tersebut telah di bina pada awal tahun 2000. Siap dibina pada akhir tahun 2003.sejak itu rumah tersebut di gunakan hanya beberapa kali sahaja..riadah.
Kini telah hampir 5 tahun rumah tersebut tinggal ..tiada penghuni...menjadi sasaran penyamun dan pencuri kerap kali..
Saya ingin mencadangkan kepada keluarga terdekat untuk di usahakan tempat tersebut menjadi tempat pelihara Kambing Lembu serta tanaman kontan...fikir fikir kan lah bersama untuk menfaatkan tempat tersebut serta tanah yang seluas 20 ekar untuk dikomersialkan.

Monday, March 16, 2009

THE CHALET IS READY




After a hard days work.....Finally it is done.
Members of my family....
I leave it to all of you after I have gone...
Sang Kabok means a lot to me...
3 years in Labuan in 2006 , 2007 and 2008
I have Saladin Sayid....
I have Sang Kabok Chalet
Menantu pun dapt di Labuan
Alhamdullillah..dgn izin Allah

Sunday, January 18, 2009

NIBONG CHALET AT SABAH



Kepada Semua ahli keluarga KOHATSA,
Sudi sudikan ke Chalet Pak Man di Sang Kabok ,Manumbok, Kuala Penyu Sabah.
Progres kerja dah 90% siap...sudah boleh di diami.
Chalet tersebut mempunyai 3 bilik tidor , 2 bilik Air, Hall dan dapor.
Elektrik menggunakan Gen set..Air untuk mandi ...air perigi
Kalau nak berehat tepi laut dgn tenang datang lah ke Chalet Pak Man..
Kalau nak memancing dan menasang pukat..kita boleh menaiki bot ketengah laut..

TO MELBOURNE AUSTRALIA
















Assalamualaikum Keluarga KOHATSA.
Untuk makluman terkini
1. Keluarga Dr.Horharlina Hj.Bahar (MONA)akan berangkat ke AUSTRALIA pada 24/01/2009 Dr.Mona dan suami akan berkursus dan melanjutkan pelajaran kedoktoran di Australia selama 2 tahun.Anak anak Dr.Mona akan bersekolah di Australia. Pakman ingin mengucapkan selamat maju jaya kepada Dr.Mona sekeluarga dan mohon Allah selamatkan dan mencucuri Rahmat ,memberikan rezeki , melindungi Keluarga Dr. Mona semasa di perantauan.

Thursday, January 1, 2009

PUNCAK LANGIT SDN BHD new office


















We are moving to new office on 03, Jan, 2009. at KOMPLEKS SUKAN AIR ANTARABANGSA, LABUAN

THE NIBONG'S CHALET AT SANG KABOK


















LATEST PHOTO AT SANG KABOK
WORK STILL IN PROGRESS