Tuesday, December 23, 2008

PERNIKAHAN & PERSANDINGAN SOUFYAN/EFFA




Tarikh 05/12/2008 Soufyan & Effalin selamat dinikah di Labuan
Keluarga sebelah pihak Bapa Soufyan turut meraikan majlis pernikahan
yang dilangsungkan di rumah Effalin jam 3.00 ptg hari Jumaat.
Majlis selesai pada jam 4.30 ptg

Sunday, June 22, 2008

PERKAHWINAN YANG DIBERKATI ALLAH

Macik Noli e.mail kepada Pakman post seperti tajuk diatas.
Terima kasih macik..semoga anak anak semua dapat manaafaat daripada
tulisan Makcik.

Perkahwinan Yang Diberkati Allah
Tahniah kepada semua ahli keluarga yang telah melalui proses perkahwinan yang diredhai Allah. Pengantin yang mengharapkan perkahwinan yang diberkati Allah, InsyaAllah bakal melahirkan zuriat yang soleh dan solehah. Zuriat inilah kelak yang akan menyejukkan hati ibu bapa sepanjang hayat bahkan yang penting sekali bakal membahagiakan ibu bapanya di akhirat kelak. Matlamat mendirikan ‘masjid’ atau baitul muslim (rumah tangga Muslim) mestilah berbeza dengan rumah tangga ‘non muslim’.

Bahagia rumah tangga Muslim tidak sama dengan bahagia rumah tangga non-muslim. Matlamat kebahagiaan rumah tangga Muslim tidak terpisah dari matlamat untuk mendapatkan keredhaan dan pujian dari Allah SWT. Inilah visi kehidupan suami isteri Muslim. Allah adalah matlamat kita. Sebaliknya bahagia rumah tangga non-muslim semata-mata mengharapkan ganjaran dunia dan kepuasan hawa nafsu. Dunia dan hawa nafsu ini kelak yang akan mengheretnya ke jurang neraka.

Bertaubat dan betulkan kesilapan

Ramai ahli masyarakat tidak sedar bahawa cara mengadakan majlis perkahwinan dan pertunangan banyak memberi kesan positif atau negatif kepada planning mereka untuk melahirkan zuriat yang soleh. Mereka hanya tahu bersungut jika anak degil tak minat atau tidak cenderung pada agama Islam. Tapi mereka lupa apa yang mereka telah lakukan sebelum, semasa dan selepas mereka berkahwin. Sejarah hitam pasti berulang jika kita tidak ’break’ dengan ilmu dan penghayatan agama yang mendalam seikhlas hati.

Sketsa I

Anak : Ibu dan ayah tak nak tengok ke gambar pertunangan Laila? Terkejut beruk tengoknya...dah le ’make-up’ tebal macam pelakon wayang Cina, baru bertunang dah ambil gambar bersalam dan cium tangan tunang...

Ayah : Astaghfirullah al ’azim, betul ke? Patut le di Mekah lagi hati ayah ni tak nak menanya-nanya pasal majlis pertunangan tu, jauh lagi nak ucap Tahniah. Kita ucap takziah pada keluarganya kerana adanya campur aduk maksiat dalam pertunangan keluarga Islam.

Ibu : Nampaknya usaha buat tazkirah lebih setahun dalam keluarga ni... macam mencurah air di daun keladi, tak berkesan langsung di hati ibu bapa dan anak- anak. Ibu kesiankan ayah, berusaha mati-matian demi keluarganya tapi disia-siakan oleh ahli keluarganya sendiri (adik beradik dan anak-anak saudara).
Lihatlah siang tadi, adik perempuan kandung ayah keluar rumah macam nyonya tak pakai tudung, tak ada rasa berdosa langsung. Kesian tengok ayah, nak tegur tapi nak jaga hati adik. Anak ibu jangan sekali-kali kecewakan ayah, ayah penat!..(tergenang air mata)

Ayah :Hati mereka belum rasa nak faham Islam. Ayah bersyukur, ramai sahabat-sahabat yang menghargai dan menjadi pendukung yang kuat dalam kerja dakwah ini. Isteri dan anak ayah adalah sahabat yang paling memahami hasrat ayah. Penat macam mana sekalipun, tugas ayah dalam keluarga ayah akan ayah teruskan sampai mati. Anak ayah akan teruskan tugas ini kalau ibu dan ayah dah tiada lagi di dunia ini.

Anak : Insya Allah, doakan panjang umur dan dapat ’sebaik-baik perhiasan di dunia’.

Ibu : Itulah yang ibu doakan sepanjang berada di Mekah dan Madinah dan di waktu sujud terakhir setiap kali solat. ”Ya Allah , jodohkanlah anakku dengan sebaik- baik wanita yang bakal menghuni syurga-Mu”. Ibu doa sampai menitis air mata, penuh harap Allah kurniakan sebaik-baik perhiasan dunia untuk anak ibu.

Ayah : Tepat pilihan anak ayah. Sabda Nabi saw ”sebaik-baik perhiasan dunia adalah isteri solehah”. Barulah doa ”ya Allah kurniakan kebaikan untukku di dunia dan akhirat” akan dimakbulkan oleh Allah. Insya Allah. Anak ayahlah satu-satunya harapan yang akan meneruskan majlis walimah yang diberkati Allah. Mudah-mudahan cucu cicit ayah kelak lebih soleh dan solehah, dan menyenangkan hati anak dan menantu ayah. Insya Allah.

Sketsa II

Babak I

Hj Inal : Jom kita sandingkan anak Hj Ali ni. Mak
bapak dia dulu tak nak bersanding. Takut
kempunan nanti.

Hj Imiahus: Ha cepat, naik pelamin tu. Orang semua
kawin bersanding, mak bapak kau haram
tak nak bersanding. Jangan menyalahi adat
kita. Bersanding tu kan adat Melayu....

Babak II

Anak Hj Ali : Kesian Pak Inal dan Pak Imiahus, dah pergi
Haji dan umrah banyak kali, tapi tak
faham-faham bersanding tu adat Hindu,
rukun Hindu ke – 13. Apa hukum kita
campur adukkan rukun Hindu dengan
Islam ayah?
Hj Ali : Kalau sayangkan AQIDAH, lebih baik
jauhi perkara-perkara yang boleh
membatalkan syahadah kita. Kahwin ini
adalah planning seumur hidup. Cuba fikir,
mungkinkah Allah berkati dan redhai
perkahwinan yang bercampur aduk dengan
rukun Hindu?
Isteri Hj Ali :Yang nak bersanding sangat tu
Nafsu bukan Iman. Sahabat-sahabat
Rasulullah saw, salafus soleh dan Tabiien
tak bersandingpun tapi lihat zuriat
mereka, Masya Allah hebat-hebat belaka
dalam mendukung Deen Allah.




Sebaik-baik Perhiasan Dunia

Rasulullah saw. sendiri termasuk orang yang mencintai wanita. Beliau bersabda, "Dijadikan aku menyukai wanita dan wangi-wangian. Dan, dijadikan kesejukan mata hatiku di dalam shalat."
(HR An-Nasai dan Hakim).

Selain itu, diterangkan dalam hadis lain, "Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang solehah. Jika ia (suami) memandangnya, dia (isteri) menyenangkannya. Jika suami memerintahkannya, dia mentaatinya. Jika suami tidak berada di sisinya, dia senantiasa menjaga dirinya dan harta suaminya."
(HR Muslim, Nasai, dan Ibnu Majah).

Meskipun sudah tahu bahawa kehidupan akhirat lebih utama, tetapi kebanyakan manusia tidak menempuh jalan untuk menggapainya. Jika manusia disuruh untuk memilih dua hal berikut: "mulia di dunia tetapi sengsara di akhirat dan mulia di akhirat namun sengsara di dunia". Manusia akan membuat satu pilihan lain iaitu mulia di dunia dan mulia di akhirat. Itu memang idealnya. Atau, minima dia akan mulia di akhirat meskipun sengsara di dunia. Itu pilihan mereka, tapi pada kenyataannya itu hanya pilihan belaka dan mereka tidak mau mengambil risiko, atau berusaha sekuat tenaga untuk mendapatkan kemuliaan di akhirat, yang kemuliaan tidak semudah itu.

Jadi, seharusnya segala hal yang kita upayakan dan semua aktiviti yang kita lakukan adalah "akhirat oriented", agar setiap langkah kita yang gerakkan, setiap keringat yang kita cucurkan, dan setiap pengorbanan yang kita persembahkan mempunyai nilai di sisi Allah SWT dan menjadi catatan kebaikan bagi kita yang akan sangat dibutuhkan kelak.

Jangan sampai kita banyak mengorbankan sesuatu, tetapi pengorbanan itu sia-sia saja di sisi Allah, sebaliknya tidak mendapatkan kebahagiaan akhirat melainkan hanya dunia saja. Kerana, boleh jadi sebahagian orang telah disegerakan balasan kebaikannya di dunia ini, iaitu apa yang mereka upayakan sudah dibalas oleh Allah pada kehidupan dunia. Tapi sayangnya jika kita mengenepikan syariat Allah atau mencampur adukkan syariat Allah dengan budaya bukan Islam (bersanding, tiup lilin kek hari jadi, bersalaman dengan tunang dsb) kita hanya dapat menikmati dunia dan menuruti hawa nafsu sepuasnya, sebaliknya akan diazab di akhirat nanti. Na'udzubillah. Bertaubatlah. Break segala kejahilan ini dengan ilmu Islam. Hayati Islam sejujurnya, barulah keluarga kita semua akan selamat dari generasi ke generasi.

Friday, June 20, 2008

ATURCARA MAJLIS PERKAHWINAN SOUFYAN SOLEH

DI LABUAN
----------

1.Tarikh Untuk Menghantar wang hantaran dan Barang iringan Pertunangan
Pada 18hb. Oktober, 2008
Jam 2.00 Petang
2.Tarikh Untuk Akad nikah
Pada 05hb.December, 2008 (Jumaat)
Selepas Sembahyang Jumaat Jam 2.00 petang
3.Tarikh Untuk majlis Berinai
06hb.December, 2008 (SABTU)
Malam (selepas Isyak)
4.Majlis Persandingan
07hb.December, 2008 (AHAD)

DI TANGKAK, JOHOR
-----------------
1.Majlis Persandingan Di Tangkak
Pada 13hb.December, 2008

Lanjutan daripada perbincangan yang telah diadakan pada12hb.June,2008
Penetapan tarikh telah dibincangkan untuk memudahkan kedua dua pihak
memilih tarikh yang sesuai untuk mempercepatkan majlis ini.
Kedua dua pihak telah bersetuju memilih tarikh seperti tersebut diatas untuk
kebaikan bersama.

Monday, June 16, 2008

PENGUMUMAN


Assalamualaikum, kepada semua ahli keluarga KOHATSA,
Adalah dimaklumkan bahawa blog topdaik adalah merupakan inisiatif terdekat untuk kita menafaatkan pengunaan internet untuk berhubung dan berkomunikasi secara langsung.,Dalam masa terdekat ini KOHATSA akan mempunyai blognya sendiri.
Pihak ahli keluarga akan dimaklumkan username dan password untuk acess blog KOHATSA.
Pihak lembaga dan eksekutif KOHATSA akan mengujudkan blog KOHATSA dlm masa terdekat ini.

Buat sementara ni silalah guna blog topdaik ni...tiada masaalah .

Saya juga ingin mengambil kesempatan memaklumkan bahawa tarik nikah anak saya Soufyan soleh telah ditetapkan pada 06/12/2008 bersamaan pd 08 Zullhijjah 1429 hari Sabtu.

Manakala pada tarikh 20/12/2008 bersamaan 22 Zulhijjah 1429 hari Sabtu,majlis menyambut menantu dan kenduri akan diadakan di Tangkak.

Kepada ahli keluarga yg ingin bersama meraikan majlis ini Di LABUAN,saya ingin memaklumkan bahawa tiket penerbangan AirAsia jualan melalui internet harganya berjumlah RM109.00 one way iaitu pada 03,04,05 Dec. 2008.Tarikh balek juga harga jumlah RM109.00 iaitu pada tarikh 07/12 dan 08/12. wassalam

Terima Kasih

QUOTATION-PINANGAN@LABUAN

Saturday, June 14, 2008

NAK KAHWIN DENGAN ORANG LABUAN


1.Majlis Merisik (Buka Mulut)

1.1 Sebentuk cincin

1.2 Wang tunai RM100.00


2. Majlis Bertunang

2.1 Sebentuk Cincin

Barang barang hantaran-iringan

2.2 Belanja Hangus RM12,222.00

2.3 Langkah Sungai...maksudnya orang Semenanjong meminang orang Sabah

iaitu orang asing...RM200.00....cukai


3. Majlis akad Nikah

3.1 Sebentuk Cincin...lagi...berapa banyak cincin la...

3.2 Mas Kahwin RM100.00

3.3 Berian...saguhati...duit lagi RM100.00



Jadi Jumlah semua RM12,722.00 kena bayar......Labu...kau cari lah duit ....kalau tak da duit..

melepas lah kau Labu...



4 Cadangan Tarikh Pertunangan

pada 18hb.Oktober 2008......kena bawa duit dan barang hantaran pada masa tu.


5. Majlis Akad Nikah / Persandingan di cadangkan pada 6hb.DECEMBER, 2008


Ahli Keluarga Dijemput bersama meraikan majlis tersebut.

Oleh kerana Majlis ini diadakan pada musim cuti.....bersarlah harapan kami agar saudara

ahli keluarga dapat bersama sambil cuti cuti Malaysia
Ikhlas Dari Pulau

RISIK-MERISIK- LABUAN







Majlis pada 13-06-2008



8.09 malam



Juru cakap- Tn.Hj.Mustapha Top



PULAU DAHAT LABUAN

MY FUTURE PLACE.........retirement
KELUARGA HAMID






BAKAL MENANTU AZMANTOP






LAWATAN KE PULAU......

Friday, June 13, 2008


SEMINAR PEMANTAPAN PENGAJIAN AL-QURAN (Almultaqa Al-Qur’an Arrabi’) Dari 02-04 JUN, 2008 DI SUDARA BEACH RESORT BACHOK KELANTAN

Sepanjang 3 hari seminar yang menggunakan bahasa penghantar bahasa Arab banyak KEKESALAN muncul di hati kecil kami. PERTAMA, betapa ruginya kami tidak faseh berbahasa Arab iaitu bahasa Alquran dan begitu indahnya mendengar hujah-hujah disampaikan dalam bahas alAlquran. KEDUA, alangkah HINAnya umat lslam kerana tidak menjaga kemuliaan alquran dan sekolah tahfiz sehingga begitu banyak sekolah terbiar, meminta-minta sumbangan orang ramai. Sekolah tahfiz juga gagal di iktiraf di peringkat antarabangsa kerana sebahagian besar institusi tahfiz alquran di lakukan secara sampingan, kecil-kecilan, bersendirian dan tidak profesional. Produk tahfiz kurang menyerlah dibanding dengan pelajar keluaran Ox-bridge (Universiti Oxford dan Cambridge) United Kingdom, Havard USA atau ijazah daripada banyak negara bukan lslam. Paling-paling keluaran tahfiz dan universiti alAzhar hanya laris sewaktu bulan Ramadhan untuk mengimamkan solat terawih. Di dunia koporat dan kerajaan pelajar tahfiz jarang sekali di beri pengiktirafan seperti mereka yang lulus daripada universiti luar negara, baik dari segi jumlah gaji, kedudukan dan pangkat. KETIGA, betapa RUGINYA saya dan ahli keluarga kerana kurang menekankan pengajian alquran dan hafazan dengan bersungguh-sungguh kerana Alquran adalah harta dan bekalan yang terbesar di alam akhirat. Saya TERHARU mengenangkan hujah ustaz Yakub yang gigih ingin menampilkan kemampuan umat Islam dalam bidang tahfiz Alquran ini terutama jika di kaji dari JANJI Allah dan Rasul kepada mereka yang memuliakan alquran, mempelajarinya, menghafalnya dan mengajarkannya. Alhamdulillah di akhir seminar telah di lancarkan Maktab Tansiq Asia Pasifik yang di sempurnakan Yang Berhormat Timbalan Menteri Besar Kelantan.

Maktab Tansiq merupakan ikatan dan gabungan sekolah-sekolah tahfiz yang menjadi anggota yang terdiri daripada negara-negara China, Thailand (yala, narathiwat dan patani), Indonesia (Acheh, Jakarta), Filipina, Malaysia (ppinang, perak, terengganu dan kelantan). Bagi kami berdua hanya berdoa supaya Kohatsa akan mewakili negeri Johor sebagai anggota baru tahun hadapan kerana memang rasa mulia memperjuangkan tahfiz alquran secara berjemaah, terancang dan bertaraf antarabangsa. Antara resolusi seminar ialah menyelaras kurikulum, tarbiyah dan aktiviti semua pelajar yang belajar di sekolah yang menjadi anggota dan ada kemunginan pelajar-pelajar ini berpeluang ,membuat lawatan ke sekolah di luar negara. Masing-masing mudir sekolah juga meperlihatkan kekuatan masing-masing dalam mengemudikan institusi mereka yang boleh dijadikan contoh antara satu sama lain. Dalam vcd dari negeri Cina saya lihat disiplinnya anak-anak tahfiz mempelajari alquran dan begitu ramai sekali. Saya rasa ini sahaja jalan untuk kita tampil dalam arena antarabangsa. Dalam umur yang mencicah warga emas kini saya diam-diam memasang azam untuk menguasai bahasa arab dan menghafal Alquran yang memang telah lama menjadi impian saya yang belum kesampaian.

SALADIN SAYID........PERMATA JUMPA DILABUAN.ANUGERAH ALLAH
MUSAFIR YANG MENDIDIK

Syukur ke hadrat Allah SWT yang mengizinkan program musafir pertama Kohatsa ke JAKARTA, Indonesia pada pagi 1 Disember hingga lewat malam 5 Disember 2006. Sejumlah 12 anggota menyertai musafir ini, dua adalah anggota Kohatsa 2. Saya yakin pengalaman bersama ini tidak akan di lupakan oleh semua yang bermusafir sepanjang hayat.

Penerbangan dengan Air Asia Indonesia alhamdullilah selamat pergi dan balik, syukur kehadrat Allah kerana memungkinkan musafir kami di jalankan mengikut sunnah Rasulullah saw yang antara lain maksud hadis “jika kamu berpergian tiga orang atau lebih, lantiklah seorang jadi ketua.” Ketua Musafir kami ialah Pak Uda yang amat perihatin dengan kesejahteraan anggota musafir dari awal hingga akhirnya hingga dapat mempermudahkan pemeriksaan imigresen dan kastam.

Hari pertama penerbangan lewat sedikit, lebih 1 jam Pak anjang menunggu di Airport Seokarno Hatta Jakarta. Waktu di Jakarta satu jam lewat daripada waktu Malaysia, maksudnya kalau Subuh di Malaysia jam 5.30 pagi, waktu di Jakarta 4.30 pagi. Kami kemudian terus di hantar dengan dua van ke Taman Tebet Indah Tebet Emas C10, rumah CEO Takaful Indonesia yang merupakan bapa kawan baik Mustofa Mubarak sewaktu di Maahad Tahfiz Pasir Tumbuh Kelantan. Kebetulan tuan rumah dan isteri juga bermusafir ke Dubai, maka kami lah yang menjadi tuan rumah. Lauk korma daging dan rendang ayam yang mak uda bawa enak kami makan untuk tengahari itu, nasinya di masak bibik Nani sebelum kami tiba.

Bagi kaum lelaki terpaksa miss solat Jumaat kerana bila kami sampai ke tempat penginapan solat Jumaat baru selsai. Sebaik lepas solat jama’ taqdim berjemaah kami bertolak ke pasar buku. Masya Allah…begitu banyak buku-buku agama dan kontemporari serta novel berunsur islam yang menarik hati kami. Pak Usu orang yang paling gembira kerana dapat mencari buku-buku rujukan yang awal-awal lagi telah di senaraikannya. Kami juga di peringatkan tentang ekses baggage kalau buku-buku berat hendak dibawa balik ke Malaysia. Kemudian kami ke Matahari supermarket Atrium membeli belah, bekalan air minuman dan keperluan makanan untuk musafir 4 hari. Malam itu lauk makan tengahari terus di perhabis dan kami rehat dengan nyaman di rumah besar kawasan elit. Yang lebih seronok ialah semua tidur sebilik, kerana kami hanya gunakan dua bilik daripada enam bilik, wanita berkongsi satu bilik, lelaki yang satu lagi. Tinggal sebilik ni pun kami lebih mengenal tabiat masing-masing terutama bila kecemasan nak guna bilik air. Pak Uda dan Mak Uda terkenal dengan menggunakan bilik air paling lama! Yang paling boring ialah siapa paling muda kena jadi utusan dan suruh itu ini, maaf sajalah pada anggota Kohatsa 2.

Malam itu juga mak cik Noli melalui sahabat di Jakarta menyusun keenderaan tambahan untuk dua hari musafir kerana Pak Anjang hanya dapat sediakan satu van, dia sendiri ada urusan di Bangkok. Kami masing-masing juga menyemak tujuan ke Indonesia, ada yang ingin bertemu sahabat se Islam, ke Gema Insani dan Pustaka Syaamil Press, ke Daruttauhid Bandung, nak ke tailor buat baju dan pastinya membeli belah tanda lawatan ke bandaraya macet (kesesakan jalanraya) ini. Namun kami tak lupa matlamat menjadikan musafir satu ibadah untuk mendapat keredhaan Allah iaitu selalu mengutamakan perentah Allah dalam ibadah khusus atau umum, maksudnya sewaktu bermusafir ini jangan sekali-kali menggadaikan prinsip Islam, contohnya tak solat ke, tak tutup aurat, melakukan aktviti yang di larang dan sebagainya. Ia juga satu ibrah atau iktibar kerana dapat melihat masyarakat lain daripada kita di Malaysia, yang baik jadikan tauladan, yang tak elok jadika sempadan. Saidina Umar r.a juga pernah berkata kita takkan kenal seseorang hinggalah kita bermusafir bersama.

Hari Sabtu, pagi kedua musafir kami solat subuh berjemaah di dewan bahagian atas rumah. Ternyata tuan rumah biasa menerima kunjungan dan ramai tamu kerana di bahagian atas penuh dengan peralatan tilam bantal. Malangnya alat penghawa dingin rosak jadi kami pun macam duduk dalam “ spa ” setiap kali bersolat dengan keringat menitik didahi muka masing-masing. Dalam hati saya berkata-kata, kalau hangat begini tak tahan bersiap-siaplah mengelakkan diri dari panas api neraka yang bahangnya menghanguskan di akhirat nanti. Apa pun kami tetap bertahan bila Pak Usu sudi menyampaikan tazkirah kepada kami mengenai sikap bersyukur dan kelebihan bermusafir serta iktibar yang diperolehi daripada musafir ke kota yang bilangan umatnya macam semut ramainya!

Selepas sarapan roti canai yang di siapkan mak anjang kami dengan girang menuju ke tempat membeli belah di Pasar Tanah Abang. Pemandu van sewa namanya Mokhtar, van satu lagi kepunyaan pejabat pak anjang pemandunya Yadi yang masing-masing bijak memandu di bandaraya macet ini. Kami perhatikan pemandu di Jakarta ini sikap toleren begitu tinggi, tak ada pergeseran atau pertembungan kereta kerana masing-masing pandai mengelak serta berhenti memberi jalan kepada pemandu lain. Saya rasa jika pemandu KL dah banyak perlanggaran berlaku! Satu lagi yang kami lihat di sini ialah semua orang berkerja keras untuk mencari sesuap nasi, tak kira kerja apa walaupun menjual surat khabar di jalanan.

Tak lama kemudian kami pun sampai ketempat yang di tunggu. Masa yang di berikan 9 pagi hingga jam 2 petang, tambah lagi jadi 3.30 petang. Kami sempat makan tengahari di tingkat 8 dan bersolat di tingkat 14 banguan belibelah baru yang di lengkap escalator dan berhawa dingin itu. Terlalu banyak gerai dan penjual borong sampai kami keliru dan rambang mata tak tau nak beli apa. Ada yang sesat kerana terlalu banyak pintu keluar, malah keluarga pak long tak bergajak dari tingkat bawah kerana miscommunication mungkin terlalu banyak pilihan pada satu-satu tingkat. Petangnya sebahagian kami ke Supermarket PT Lion Super, beli ikan bakar dan mi untuk persiapan mak cik noli buat mi bandung. Mak usu seperti biasa membeli bunga hiasan untuk hadiah kepada Tuan rumah Puan Rabeah. Malamnya kami berkongsi barang-barang yang di beli, ada yang sempat berjualbeli kerana bijak membeli lebih dari satu barang kerana pasti ada yang sanggup membeli, antaranya mak ngah dan mak uda yang sedia membeli apa saja untuk di bawa balik ke Malaysia. Ada saja orang yang nak di berikan hadiah, tak akan habis senarai penerima pemberian mereka. Yang seronokya kami masing beri memberi hadiah sebagai tanda kasih sayang dan persaudaraan ikhlas. Malam itu kami tidur dengan lena dan nyaman kerana kecapekan (letih)

Ahad musafir hari ketiga, kami masih menyewa van dengan bayaran rupiah 400,000 (untuk 24 jam). Rancangan hari ini melawat ke mini Indonesia. Syura atau mesyuarat pagi itu ialah singgah membeli belah selepas melawat mini Indonesia dan tidak bermalam di Bandung pada hari isnin Tup..tup..kami tukar agenda, shopping dulu sampai 11.30 pagi. Pak Usu tegur kenapa ubah keputusan mesyuarat tapi kami pakat ada alasan kukuh untuk ke Pasar Tanah Abang kerana jam 3 petang hari minggu kedai tutup, malah banyak kedai tak buka pun hari ahad. Lagi pun syura perkara harus boleh di ubahsuai ikut keadaan, open-minded lah katakan, pak usu mesti tak suka alasan ini. Dengan keputusan ini lepaslah gian si para pembeli belah, tapi strateginya masing-masing hanya tuju tempat tertentu saja untuk menjimat masa. Selepas shopping kami kemudiannya bertemu di Masjid Agong Ibu Tin di Tamini (Taman mini Indonesia). Lepas solat jama’ taqdim kami pun melawat taman-taman replika daerah-daerah di Indonesia. Kami berhenti di daerah Minangkabau makan nasi padang. Ok juga, dan lauk bekalan kami tampong sama. Di kawasan berikutnya sebahagian kami dapat melihat persembahan Kuda Kepang dan orang naik sheikh. Saya rasa ngeri orang yang berani bermain jin dan minum benzin (petrol) dan makan kaca semata-mata ingin menghibur orang ramai. Saya takut sangat sikap syirik ini yang membuat umat manusia hina dan sempit rezeki.

Pak anjang yang balik dari Bangkok sudah menunggu bila kami sampai rumah petang itu. Malam itu giliran mak usu masak mi maggi. Tapi tiga orang daripada kami ke supermarket beli buah-buahan untuk hamper nak beri tuan rumah. Lepas tu kami menyimpang ke Pizza hut. Kata Mokhtar pemandu van sewaan tu seumur hidup dia tak pernah menjamah pizza. Waadduh… service punya lewat pak….oder take away silap input pulak pak…hamper 3 jam kami di situ. Tempat itu memang kawasan elit dan ramai beragama kristian mampu datang ke situ. Kami tahu mereka kristian sebab mereka berdoa cara kristian bila nak makan. Balik rumah kami di kunci di luar sebab bibik Nani ingat semua orang dah capik tidur awal keletihan! Lagi pun esok pagi kami akan bertolak ke Bandung awal pagi. Pak Mokhtar terus pulang malam itu setelah di bayar sedikit upah dan bayaran sewa untuk di beri kepada bosnya.

Pagi hari keempat musafir – lepas solat dan taklimat perjalaan pagi-pagi lagi kami sarapan dan persiapan sandwich di sediakan sebagai bekalan musafir ke Bandung. Kami memutuskan untuk balik ke Jakarta petang itu juga dan khabarnya tuan rumah juga akan sampai malam itu. Alhamdullilah perjalanan ke Bandung mulai jam 5.30 pagi itu mudah dan kurang kesesakan jalanraya. Tak sampai tiga jam kami dah sampai ke Bandar keempat terbesar di Indonesia itu. Tak jadi berhenti berkelah di taman bunga kerana tak ada bilik kecil (bilik air) kami terus singgah di masjid Unversti Islam Bandung (UNISBA) dan alhamdlillah sempat solat dhuha di situ. Mak cik noli pula ada tempat yang hendak di tujunya di Bandung iaitu Pustaka Syaamil dan Daruttauhid, kerana hari tu hari dia lah . Kami ke Daruttauhid dulu dan memang rezeki kami kerana terserempak dengan pengasas Daruttaudid, Pak Aa Gymn yang baru selesai ceramah pagi. Kebetulan kesah Pak Aa Gymn baru keluar akbar di Jakarta tentang perkahwinannya dengan isteri kedua yang di rahsiakan! Pagi itu Pak Aa Gymn bertemu pengikutnya untuk menjelaskan keadaan itu. Kami sempat minum pagi dan makan kek brownie di salah sebuah kedai di situ. Sebahagian kami membelibelah di kawasan perkampongan Daruttauhid, buku, stoking tudung dan pakaian. Saya teringat perkampongan Al-Arqam satu ketika dulu. Beza dengan AlArqam, Daruttauhid bebas menerima siapa saja dan di senangi banyak pihak. Malah ada yang mencalonkan Pak Aa Gymn jadi presiden Indonesia satu hari nanti. Pengikutnya pula anak-anak muda dan dia juga handsome orangnya dan bagus penampilannya. Berkahwin dua pun dengan janda beranak tiga. Sunnah lah tu, beritanya isteri keduanya bakal hafizah. Seronok melihat dan mendengar di Negara Indonesia ada tokoh hebat macam Pak Aa Gymn, di Malaysia mungkin tak semudah itu kecuali penampilan dalam jawatan tinggi!

Kami kemudiannya ke Pustaka Syaamil, iaitu tempat percetakaan Al-Quran memakai logo Syaamil al-Quran selain buku-buku agama. Banyak pembelian hari itu dan kami sempat merancang menempah kalender kohatsa 2007. Solat jama’ taqdim di tunaikan di bilik solat Pustaka Syaamil dan kami di layan sebagai tamu dengan jamuan ringan serta lawatan. Satu latihan kepimpinan bagi Mustofa Mubarak, Pengerusi Kohatsa 2 yang jadi wakil memberi ucapan balas terimakasih kepada tuan rumah, alhamdullillah, inilah tujuan kita bermusafir melatih kepimpinan dan jatidiri. Makan tengahari Pak Anjang belanja nasi padang mewah sekali dan penggemar nasi padang, antaranya Pak Long dan Pak Uda makan dengan enaknya. Tak lupa lepas itu membeli kek brownie istimewa Bandung. Kemudian ke kedai factory outlet Heritage. Memang Bandung menjadi tempat membuat pakaian berjenama dan banyak pilihan yang dapat di beli di sini walaupun agak mahal di banding dengan Pasar Tanah Abang di Jakarta. Masing-masing dapat membeli kasut, beg pakaian dan hand beg serta pakaian anak-anak. Dalam hujan rintik petang itu kami bertolak pulang ke Jakarta dan sampai dengan letihnya jam 10 malam. Tuan rumah Hj Zamri dan isteri tiba 30 minit kemudian daripada lapangan terbang, macet teruk katanya.

Sebahagian kami sempat berkenalan, makan malam dan berbual ringkas dengan tuan rumah yang ternyata amat ramah. Dalam kepenatan balik musafir dari Dubai suami isteri itu sempat melayan tamu yang ramai dalam rombongan kami. Malam itu kami mula packing barang dalam beg dan mengira muatannya supaya tidak melebehi had 15 kilo yang di tetapkan oleh syarikat penerbangan Air Asia bagi setiap seorang penumpang. Ramalan kami ekses baggage dalam 10kg dan masing-masing di minta standby wang dalam RM20 untuk tujuan itu. Satu van membawa barang juga di tempah dengan bayaran Rupiah 275,000, kami bayar Rp300,000 (kira-kira RM120).

Hari akhir musafir pagi-pagi lagi kami berjemaah dan tazkirah ringkas. Kawan Mak Uda datang mengambil barang dan sempat kami memberi lebihan makanan kering yang di bawa daripada Malaysia kepadanya. Menurut teman itu barang-barang di Indonesia ini akan lebih murah jika di perolehi terus dari pembekal antaranya di kota-kota Bandung, Solo dan Jogjakarta. Dalam pemikiran saya mungkin Kohatsa 2 boleh rancang pergi ke Solo enam bulan dari sekarang. Mungkin Mak Usu boleh bantu reserve tambang murah awal-awal lagi, tambang syarikat penerbangan KLM pun murah khabarnya.

Selepas sarapan yang Mak Long sediakan kira-kira jam 9 pagi kami keluar untuk shopping kali terakhir di Pasar Tanah Abang dan Pasar Baru. En Zamri pula ke Bandung pagi tu atas tugasan rasmi. Sewaktu berbual dengan Puan Rabeah isteri tuan rumah di meja sarapan kami mulai faham amalan hidupnya iaitu tidak suka membazir. Pengalaman tinggal di negara yang rakyatnya ramai dalam keadaan fakir mengajarnya bahawa ramai manusia yang tidak bernasib baik seperti orang di Malaysia. Beliau juga mengesahkan seorang ahli keluarganya yang suka membazir sentiasa hidup dalam kesempitan. Saya menyampuk bahawa sikap membazir itu contoh tidak berakhlak kerana ada ayat al-Quran yang memerintahkan akhlak supaya jauhkan dari amalan membazir kerana ia saudara syaitan! Hai, kekadang komen kena hidung sendiri! Tapi saya amat yakin akhlak secara menyeluruh ada kaitan dengan rezeki. Sebagai contoh kalau kita tidak berakhlak dengan Allah, antaranya cuaikan solat dan tidak bertanggungjawab atau tidak jaga amanah, pasti susah hidup kita, tak ada berkat. Begitu juga kalau kita tak hormat ibu bapa atau saudara mara, maksudnya sombong, rezeki liat nak kekal, ada rezeki tapi sentiasa dalam kesulitan dan resah gelisah, wa Allahu’alam.

Tiba-tiba saya terbayang ramai lagi manusia yang tidak beraklak mulia yang sempit hidupnya. Ramai yang miskin bukan sekadar wang ringgit sahaja tapi miskin keyakinan kepada Allah dan miskin budi pekerti terutama tidak pandai bersyukur. Renungan akhir ini amat terkesan kepada saya kerana saya juga dapat membuat pemerhatian bahawa rata-rata kesempitan hidup yang menyebabkan manusia mengejar pangkat dan harta adalah kerana kurang akhlak, rakus dan menzalimi orang lain. Bayangkan seorang pegawai tinggi yang semaunya mengaut keuntungan semasa mempunyai kuasa dan ingin kekal berkuasa. Ia contoh akhlak yang tidak di senangi ramai orang dan inilah puncanya mengapa kesempitan hidup berlaku di mana-mana.

Peristiwa di Pasar Tanah Abang kali terakhir membuat kami panik. Abang Nordin yang tak pernah hilang daripada tempat menunggu selama tiga kali ke tempat itu tidak muncul-muncul pada waktu di janjikan. Yang problemnya Abang Nordin tak bawa hanfon pulak agar mudah di hubungi. Pak Anjang resah mencari di sana sini, Pak Uda juga meninjau-ninjau kerana dia juga pernah tak jumpa pintu besar tempat pertemuan sebelum ini. Mak Anjang menunggu di sebelah tempat duduk yang biasa kami berkumpul takut kalau-kalau Abang Nordin tak nampak kami di sebelah kiri. Tepat jangkaannya kerana Abang Nordin menuju ke tempat menunggu sebelah kanan hampir 25 minit lepas itu. Barulah lega dan Pak Anjang datang kembali tepat untuk berjumpa kumpulan Mak Usu yang telah pergi dulu ke Pasar Baru.

Makan tengahari Pak Anjang masih lagi belanja nasi padang. Bebanyak terima kasih kerana melayan kami dengan baik di Jakarta. Setiba di rumah Puan Rabeah kami gesa-gesa packing barang, (sebahagian buku berat di tinggal untuk Pak Anjang bawa balik secara berasingan ), bersolat dan siap-siap nak bertolak jam 4 petang. Penerbangan balik dijadualkan pada jam 8.20 malam waktu tempatan, iaitu bersamaan waktu 9.20 malam waktu Malaysia dan di jangka sampai jam 11.30 malam waktu Malaysia. Sahabat kenalan lama Pak Uda yang kira-kira 15 tahun tidak bertemu, Taufiq Darus kesempatan datang untuk bertemu dan kami solat berjemaah sekali. Dalam kekecohan masa singkat itu kami juga tidak mau meninggalkan rumah yang kami menginap kotor. Ini juga akhlak tetamu dan bermusafir sekalipun jika menginap di hotel. Bagi kami musafir kali ini rezekilah sebab ada orang yang sudi mempelawa kita tinggal di rumah yang begitu selesa dengan pelbagai kemudahan seperti rumah sendiri. Ia kesempatan baik untuk saling lebih mengenali dan menghormati ahli-ahli rombongan melalui aktiviti berjemaah seperti solat dan makan minum. Inilah kelebihan apa yang kita selalu berdoa agar Allah mempermudah hidup kita.

Alhamdulillah perjalanan ke Lapangan Terbang Sukarno-Hatta juga mudah, jalanraya tidak macet (sesak) seperti yang di jangka tapi kami dapat perhatikan perjalanan ke Jakarta dari arah bertentangan memang sesak dengan keenderaan seolah-olah tidak bergerak. Dalam hati saya berdoa agar tidak ada di mana-mana tempat sewaktu perjalanan kesesakan seperti yang pernah Pak Anjang ceritakan dan ramai lagi alami. Jam 5.30 petang kami sampai ke airport dan tunggu check-in 6.30 ptg. Kami bergilir bersolat maghrib jama’ taqdim dan menunggu keputusan ekses baggage, 15 kg rupanya. Mula-mula kena 725,000 Rupiah (RM lebih 300) tapi kurang setelah dirunding dengan petugas syarikat Air Asia telah dikurangkan menjadi 525,000 Rupiah (Rm200 lebih). Mak Usu selaku Pengurus Kewangan rombongan telah kutip awal-awal duit ekses ini dan telah serahkan pada Pak Uda yang guna kad kredit bayar sebab wang Rupiah tak cukup. Sebelum rombongan memasuki dewan berlepas di airport, telah diadakan kalimah akhirah penutup program lawatan oleh Ketua Musafir dan Pengerusi Kohatsa yang masing-masing mengucap syukur kerana program berjaya di jalankan. Maaf bermaafan jika ada terlebih atau terkurang kerana pengalaman saya sendiri tak semudah itu mengendalikan musafir yang dapat berkerjasama seperti anggota Kohatsa. Saya pernah menyelesaikan kes bayaran ekses yang hamper mencetuskan perbalahan kerana masing-masing anggota musafir tidak sanggup menampung kos ekses orang lain. Pada saya iktibar musafir ialah selalu berbaik sangka dan melakukan sesuatu kerana Allah. Nawa’itu kena betul kerana kalau ada kepentingan yang lain ia pasti akan menimbulkan suasana kelam kabut dan perbalahan yang sangat-sangat tidak digalakkan.

Kepada Allah saya berdoa semoga program musafir ke tempat yang lain dapat kita anjurkan lagi di samping mengeratkan silaturrahim dan melatih kepimpinan di kalangan lapisan ahli Kohatsa 2. Saya juga ingin mengingatkan diri saya bahawa melalui pengalaman bersama kita dapat memaafkan kelemahan satu sama lain dan mendoakan yang terbaik kepada semua. Saya seronok dapat melihat kegirangan Pak Long dan Mak Long dalam program musafir ini, pendampingan Pati kepada kedua ibu bapa dengan berbelanja untuk mereka, keikhlasan dan pengorbanan Pak Anjang walaupun dia ada kerja yang sibuk, Mak Anjang dengan sifat toleran yang tinggi, komitmen Mak Cik Noli dengan sahabat-sahabat Jakarta, penyelarasan kewangan yang baik oleh Mak Usu, kegembiraan Pak Usu membelibelah tertama buku-buku yang di minatinya, ketenangan Pak Uda walaupun orang lain kecoh, keceriaan Mak Ngah kerana dapat membeli barang untuk Zainirah dan semua orang di Tangkak, penampilan Mustofa Mubarak sebagai tokoh barisan pelapis Kohatsa 2, kesabaran Pak Ngah melayani dan selalu mengekori Mak Ngah dan kata Mak Cik Noli keseronokan melihat Mak Uda ada saja shawl (kain selendang) baru yang di pakainya setiap kali habis shopping! MasyaAllah inilah kelainan yang ada pada diri masing-masing, tidak ada yang lebih baik antara kita kecuali yang bertaqwa. Mak Ngah sempat mencatit ilmu dalam musafir bila kita berkongsi pembacaan, antaranya konsep ibadah yang mesti di sertai taqwa, cinta Allah dan kerendahan. Amalan pula hanya sah bila ada keikhlasan dan ittaba’ iaitu mencontohi amalan Rasulullah saw.

Sekian dipersembahkan sedikit coretan peristiwa dan pengalaman manis program musafir Kohatsa yang julong kali diadakan. Segala yang baik adalah daripada Allah swt dan yang kurang dan salah itu adalah kelemahan saya. Kepada Allah jua saya bertawakkal semoga seluruh hidup kita menjadi ibadah semata-mata untuk mengharap keampunan dan mencari keredhaan Allah. Wa Allahu’alam.

Siap di taip di bilik 104 Hotel Suria
Kota Bharu, Kelantan

Tanggal : 10 Disember 2006
DARI LANGKAWI KE SINGAPURA

Alhamdulillah dengan izin Allah saya dan suami dapat menjelajah sepanjang semenanjung Malaya dalam tempoh seminggu. Nukilan ini saya kongsikan kerana banyak peristiwa yang menyentuh hati sepanjang perjalanan tersebut yang boleh di jadikan iktibar.

Bagi saya dan suami yang masing-masing pesara kami insaf betapa besarnya anugerah Allah kepada kami selama ini. Perkara yang saya tidak pernah terfikir ialah menjadi isteri seorang Ketua setiausaha (KSU) kementerian yang terdapat disana pelbagai keistimewaan, antaranya perjalanan penerbangan udara kelas satu atau business, ada yang percuma atau diskaun. Mulanya kekok juga jadi VVIP, almaklum orang kampong yang tidak suka membuang akhlak kekampongannya yang ibu bapa saya ajar iaitu jangan berlagak. Saya lemas kalau orang melayan saya macam raja dan kena jaga penampilan ‘standard vvip’. Sebaliknya saya marah juga kalau orang langsung tidak melayan pelanggan atau memilih-milih melayan orang lain hanya kerana status vvip.

Biasanya saya membodokan diri dalam pesawat sampai-sampai pramugari memang anggap saya orang kampong yang tidak pandai berbahasa inggeris! Apatah lagi orang bertudung litup dan labuh! Isu di sini bukan tudung atau kampong tapi masyarakat kita yang di budayakan dengan akhlak orang barat! Suka nilai orang cara luaran dan kebendaan. Sekarang ini saya tidak kekok lagi malah merasakan banyak keselesaan kalau kita wargamas ini di benarkan duduk kelas pertama dan business. Panggilan mak cik ke, datin ke dah tak jadi maslaah, yang saya tahu saya berhak di beri khidmat sebagai manusia yang bermaruah, terutama maruah umat Islam.

Di Langkawi kami menginap di Pelangi Beach Resort (PBR), chalet suite kelayakan seorang ahli lembaga pengarah Langkawi Cable Car Berhad (LCCB). Sewa musim cuti RM1000 semalam tapi ketika kami menginap waktu pelancung masih kurang harganya RM600 semalam. Pengurus besar LCCB sediakan sebuah kereta dengan pemandu untuk kami guna semasa di langkawi tapi saya menasihatkan suami agar tidak menyusahkan pemandu bila lepas waktu pejabat kerana dia pun ada anak isteri yang perlu di raikan. Begitu juga kami di benarkan guna suite selama mana kami berada di langkawi kerana status lembaga pengarah layak di beri keudahan tersebut. Sekali lagi saya menasihatkan suami agar guna suite untuk hari mesyuarat sahaja kerana selepas waktu itu di anggap rasuah dan haram. Memang ramai yang pelik dengan sikap kami, tapi inilah haikatnya kerana pada kami kalau iginkan keberkatan hidup jangan sekali-kali kita melampaui batas, kerana lawan berkah ialah kerugian.

Biasanya saya mesti rancang untuk isikan masa sewaktu suami bermesyuarat. Kali ini saya fokus untuk melihat perniagaan anak seorang ibu tunggal di langkawi. Ibu ini pernah menghadiri program latihan saya bernama ‘mawaddah’. Pagi hari kedua saya sampai ke Langkawi Fizah nama anak ibu tunggal tesebut datang menjemput saya di PBR dan terus membawa saya ke resturannya yang terletak di lokasi LCCB, dekat Burau Beach dan gunung Mat Cincang. Saya menikmati char kue teow specialnya yang memang enak harga RM5 sepinggan. Fizah terus bercerita yang perniagaannya kadang-kadang terhutang dan tak cukup membayar gaji pekerja kerana tuan kedai menetapkan bayaran sewa 15% hasil jualan harian yang belum di tolak modal. Pendapatannya merosot kerana akhir-akhir ini tuan kedai menjual air sendiri sedangkan 9 orang pekerja dan pelayan semua di tanggung Fizah. Telah berkali-kali rungutan di suarakan namun tuan kedai berpendapat bila-bila boleh tamatkan perjanjian kerana ramai orang lain yang sanggup ambilalih perniagaan Fizah. Saya terkesan dengan kesah ini kerana saya amat faham betapa renyahnya kalau berniaga makanan dan alangkah sedihnya jika usaha tidak memberi pulangan? Untuk menenangkan suasana kami berjalan-jalan meninjau pelbagai gerai jualan di sekitar LCCB. Anihnya kedai banyak yang serupa, barang jualan pun tak banyak beza. Rupa-rupanya hanya dua tiga kerat taukeh yang memiliki gerai yang di pamer disitu, khabarnya orang politik pemerintahan BN. Yang menariknya ramai pelancung berbondong-bondong datang ke LCCB antaranya di situ terletak geopark yang di gezet sebagai geopark dunia. Satu yang menghairankan saya tidak ada kraf buatan Malaysia kerana di penuhi kraf negeri cina dan Indonesia.

Esoknya suami tidak lagi bertugas resmi. Kami menginap di AB beach motel, berhadapan pantai cenang, motel baru, bersih, selesa dan berhawa dingin. Sewa RM150 semalam. Pagi-pagi terus menjemput Rafidah yang datang dari UUM sintok melalui Kuala Perlis. Kononnya kami masing-masing nak beranikan diri naik cable car, tapi terpaksa di tangguh lain kali kerana kesuntukan masa. Kami sempat melawat ‘the Loaf’ iaitu kedai roti kepunyaa Tun Mahathir. Aneka roti di sediakan di Sutera Harbour tempat yatch berlabuh. Sayangnya pembangunan tempat tarikan pelancung itu belum sempat sempurna dan Tun Mahathir pun dah hilang kuasa sekarang, susahlah dia nak sambung projek terbengkalai itu. Selepas menikmati makan tengahari ikan bakar dan ketam sambal yang di masak Fizah sendiri kami sambung lawatan ke gerai semalam dan berhasrat untuk membantu fizah memiliki premis atau tempat berniaga hak sendiri di LCCB. Anihnya dalam kesempitan pun Fizah menghulr RM50 untuk sedekah program infaq atau anak yatim yang kami kendalikan di Shah Alam. Iktibarnya sifat pemberi itu bukan untuk orang yang senang dan semasa senang sahaja. Saya tersentuh juga dengan sikap memberi Fizah dan mendoakan keberkatan hidupnya.

Sebelum berlepas balik ke UUM Rafidah sempat menyatakan akan ke Singapura tiga hari lagi kerana anaknya Kamal Shafiq bekerja di JB. Kesah Rafidah yang menyara 2 anak-anaknya setelah di cerai suaminya kerana perempuan lain ini memang menyentuh hati saya. Tiba-tiba saya terfikir ingin bersamanya untuk menemui seorang ahli jawatankuasa masjid Istiqamah Singapura yang akan membuat lawatan ke Shah Alam pada 31 Mei akan datang. Sertamerta kami bersetuju akan ikut beliau dan anak-anak ke Singapura. Urusan pun di atur dengan En Bakar sebagai pemandu pelacung menaiki van dari JB.

Esoknya kami berlepas balik ke KLIA. Sekal lagi Fizah dan keluarga memberi kali ini satu pakej udang segar. Susah juga kita kalau berhadapan dengan orang yang suka memberi ni, ada sahaja yang kita tidak dapat mendahuluinya. Sebelum itu di fahamkan status tiket penerbangan saya ‘standby’ kerana penumpang penuh. Sebabnya tiket saya ialah tiket percuma, baki-baki kemudahan yang di perolehi suami semasa menjadi KSU. Suami saya punyalah panik sebab saya hanya sehelai sepinggang kerana beg semua telah check in. Saya biasa sahaja, jika di takdir akan tinggal lagi menunggu flight ke klia saya tidur rumah fizah kerana langkawi ini bukan baru bagi saya yang biasa membuat program dengan KEDA 3-4 tahun lalu.

Tiba-tiba saya tersetuh hati melihat kerenah suami saya kerana baru saya sedar betapa sepinya seorang suami tanpa isteri di sisinya dalam saat umur mutakhir. Saya mula insaf betapa ramai suami yang kurang mendapat layanan isteri bila umur meningkat tua. Alasan yang di beri dah tua, jaga cucu, jangan nak mengada-mengada dan sebagainya. Saya amat yakin dengan peristiwa suami saya panik saya tak dapat tempat penerbangan ini bahawa dia amat perlukan saya sentiasa berada di sampingnya. Seruan saya kepada isteri yang bersuami hendaklah rasa bersyukur kita di beri Allah pasangan hidup dan memerlukan kita. Kalau Allah izin kita mesti rancang untuk berada di sisinya hingga ke syurga! Syaratnya kita kena sama-sama beriman, bertaqwa, berdoa, berjemaah, bersyura, dan sayang menyayangi sepanjang hayat. Memang banyak perkara boleh di lentingkan dalam perhubungan suami isteri tapi akhlak isteri muslimah harus mendahului dengan kita banyak bersabar, lemahlembut dan melayani suami semampunya, jangan sekali-kali membulinya! Contoh buli ialah tidak menghargainya, kurang melayan cakapnya dan tinggi suara dengannya bila menegurnya atau memandang rendah statusnya.

Tiba di KLIA Ahmad Shukri siap menunggu dengan Honda legend. Terkejut juga bila Kamardin mengotakan janjinya ingin memberi saya kereta yang hebat juga almaklum 230cc kereta besar. Tersentuh juga hati saya dengan khidmat kamardin ni kerana kerap dia menyebut bahawa saya menyaranya waktu belajar di UITEN. Saya pun tak ingat, tak pernah ingat dan tak mau ingat apa sumbangan saya kepada orang lain kerana saya berpegang kepada prinsip ‘ tak perlu terimakasih kepada satu tanggungjawab’. Sesiapapun jika menunaikan tanggungjawab tak perlu harap terima kasih, biar Allah menilainya. Kalau orang berterima kasih tu akhlak masing-masing yang Allah tak pernah abaikan terutama terimakasih anak kepada didikan ibu bapa mereka.

Setiba di rumah saya menyediakan surat kepada Pengurus Besar LCCB meminta ruang niaga untuk NGO saya di LCCB. Di harap perkara ini dapat sambutan yang baik kerana ia akan membantu Fizah dan perniagaannya di LCCB.

30 hb hari rabu roadtax Honda legend tamat. Saya hajat nak perbaharui, rupanya kamardin dah mendahlui saya. Anih perangai kamar ni, kita pakai kitalah yang bayar roadtax. Tercetus dalam hati saya tidak mahu jadi penerima. Tambahan saya jarang menggunakan kereta dan jarang memandu sendiri. Rupanya ada ahli keluarga saya yang masih mentah sikap berhajat nak pakai legenda itu, saya agak terkilan mengapa setengah sikap manusia suka melihat hak orang lain dan kurang bersyukur dengan apa yang ada. Terus saya beritahu kamardin akan memulangkan kembali honda legendnya. Semoga Allah berkati nawaitunya yang Quddus nak beri kemudahan kepada kakaknya yang boleh menanadingi peranan ibu. Mungkin dia tahu saya banyak ujian, kerja dan tanggungjawab. Saya berdoa kamardin dapat ganjaran khidmat bakti yang setimpal daripada anak-anaknya yang hebat-hebat kedudukan mereka sekarang.

Tengahari yang sama saya dan suami menaiki bas ekspres eksekutif Shah Alam-JB. Berlaku insiden seorang wargamas wanita India hilang dompet dokumen dan duit RM800 di dalamnya. Terjerit-jerit dia dalam bas bertanya siapa ambil dompetnya seolah-olah menuduh beberapa orang penumpang indon mencopetnya. Suami saya bingkas membantu mencarikan dompet tersebut, dari depan ke belakang bas, namun tak jumpa. Wargamas India dah naik semput, tak mudah bernafas kerana katanya dia berpenyakit. Kami berdua menenangkanya dengan kata-kata peransang, contohnya jika hilang sikit nanti Allah ganti lebih banyak dan seruan agar redho kerana ini ujian kecil. Kami juga menasihatkan dia membuat laporan polis setiba di JB kerana nak dapatkan dokumen kp dan kad pencen perlukan laporan polis. Seketika dia tenang di masukkkan tangan di celah tepi tempat duduknya, masyaAllah ada dompetnya. “Thank you Mr Gentleman’ dia mengucap terimakasih kepada suami saya. Saya pun beritahu dia agar bersyukur kepada Allah yang mengizinkan dia dapat semula dompetnya dan bergurau agar dia belanja kami bila bas berhenti nanti. Dia setuju. Malangnya bas hanya berhenti sekali untuk penumpang buang air di tempat yang tiada jualan makanan. Dia juga minta maaf dengan semua penumpang yang di jergahnya awal tadi. Saya beri dia satu keychain yang tertlis ‘subhanallah’ sebagai tanda dia kena memuji Allah. Saya beri juga kad NGO saya. “oh..datin ya you.” Saya pun jelaskan tidak ada apa-apa pada pangkat serupa itu kalau kita tidak ada sifat mulia yang berpadanan dengan pangkat tersebut.

Wargamas India mula bercerita tentang kesah hidupnya, keluarganya dan politik semasa. Yang jelas dia tak suka samy velu..’itu orang sudah tipu kita rakyat india’ saya dan suami senyum. Tiba-tiba dia bertanya suami saya..’sori ya you adik beradik anwar ibrahim ke, ada sama rupa..? Kami menafikan dan dia terusterang harapkan anwar ibrahim dapat jadi pemimpin. Saya dan suami angguk. Pada kami tidak ada komproi dalam nilai pemimpin, mesti beriman dan bertaqwa. Tak kira siapa jika menepati dua syarat itu jadilah pemimpin yang berkesan, malah saya doa jika ada pemimpin bukan islam yang baik supaya Allah beri hidayah iman dan islam padanya. Yang peliknya ramai pemimpin dan bekas pemimpin islam yang tidak layak telah menipu diri sendiri kerana mutakhir ini keluar kesah-kesah anih siapa dan bagaimana akhlak mereka yang di hinakan Allah untuk orang ramai tahu. Nauzubillah.

Satu kesah wargamas India yang saya tersentuh ialah dia menjadi ibu tunggal puluhan tahun sebelum suaminya mati di rumah wanita simpanannya. Daripada kesahnya baru saya faham bagaimana kehidupan dan cara hidup seorang India di Malaysia ini. Katanya jika suami bermain kayu tiga dia tak boleh berkahwin dan bila suami mati, isteri pertama akan dapat mewarisi harta seperti dia hari ni dapat pencen suaminya sedangkan perempuan simpanan tinggal begitu sahaja walaupun dia ada seorang anak dengan bekas suaminya. Baiknya dia ada menyebut bila anak mendiang suami mencapai 21 tahun dia hajat nak beri sedikit sumbangan kepadanya. Anih tapi ini kesah masyarakat. Baru saya insaf bagaimana kita lalai tidak berdakwah kepada orang bukan islam di negara ini kerana katanya dua orang adik beradiknya ada yang memeluk agama islam. Dari ceritanya dia nekad nak tebus kesah sedih hidupnya dengan mendidik anaknya yang 5 orang dengan pendidikan yang baik dan telah berjaya hari ini menjadi orang professional, antaranya akauntan, peguam, ahli sains dan bidang it. Sekali lagi saya insaf bagaimana orang melayu islam mengabaikan pelajaran hingga ada yang langsung tidak memiliki sebarang sijil tanda pernah belajar di mana-mana. Melihat dari kacamata keadilan Allah saya akur kita jangan sekali berputus asa dengan taqdir kerana Allah akan balas kita setimpal dengan usaha yang kita lakukan. Hari ini wargamas India tadi, namanya meenachi, sering berkeliling Malaysia menziarahi anak-anaknya, ada d kelang, di JB, d pulau pinang dan melaka. Seronok dengar dan lihat tapi hakikatnya dia kesepian begitu lama ingin beramal tapi kalau bukan dalam kerangka agama yang Allah redho iaitu islam, amalnya jadi tak soleh, hanya untuk kepentingan diri dan anak-anak sahaja. Kadang-kadang dia turut menolong orang kampongnya yang susah katanya. Kesimpulannya betapa kita umat islam beruntung dan dapat megharap amal soleh di akhirat kerana akidah kita yang kukuh kepada Allah dan Rasul iaitu Nabi Muhammad penutup para Rasul.

Kesah ini tak banyak beza dengan cerita seorang wargamas melayu yang saya jumpa sehari sebelum ini. Dia di cerai suami dan di rampas dua orang anaknya yang masih kecil. Apabila dia berkahwin dengan seorang mat saleh, rumahnya di bakar dan duit insuran rumah satu sen dia tak dapat. Dia terus ikut suaminya keluar negara dan baru pulang setelah lebih 20 tahun merantau. Sepatah kataya yang sata ingat ’ ketika itu saya macam sampah…suami saya dan keluaranya orang yang ada kuasa, semua dia boleh buat, halang saya lapor polis, polis dan mahkamah tak ambil tindakan sampai dia mati kanser, itulah yang saya selalu beritau orang lepas saya bercerai..suami saya dah mati kena kanser!’ anih hidup masyarakat tak berpedoman iman dan taqwa, buat sesuka hati, akhirnya semua menemui Allah juga.

Di Jb dan singapura kami melalui pengalaman indah menaiki cable car, menonton filem 3 dan 4 D semacam naik roller coaster. Saya mengesyurkan LCCB adakan tayangan 4D “log ride” iaitu pengalaman kita macam kayu balak yang di potong, di gergaji dan di humban ke laut…wow best!

Kami makan capati terbaik kedai Pakistan jalan noris Singapore dan bersolat jamak di masjid India yang bersih, almaklum singapura. Duit tukaran RM465 dapat SD200 sahaja langsai bila balik ke JB. En bakar pula jenis yang pandai jadi jurupandu, merata dia bawa kami menjelajah singapura tak terkecali gelang serai. Yang baiknya balik jam 5.00 petang, kemudan terus ke kukup, pontian dan tanjung piai tanah terhujung benua asia! Makan seafood di restoran tengah lautan! Tapi malam hari, nampaklah lampu berkelipan di sepanjang perairan singapura. Jam 3 pagi en bakar baru sampai balik lepas menghantar kami ke JB. Terimaksihlah khidmat bakti en bakar.

Di Singapura juga satu jalinan silaturrahim di buat dengan Puan Zuraidah wakil Masjid AlIstiqmah. Cantiknya dia baru kembali daripada program ESQ di Batam dan akan pergi lagi selaku alumni. Dia akan ke KL mengikuti kursus masakan frozen food 17hb Mei dan akan mengetuai lawatan ibu-ibu masjidnya ke Shah Alam pada 31 mei. Di saat saya sedang mencari ide bagamana nak meningkatkan ekonomi ibu-ibu tunggal mawaddah puan zuraidah menunjukkan costume jewellery yang di buatnya sendiri setelah belajar daripada seorang mat saleh disingapura. Terus saya tawar dia jadi sukarelawan NGO saya dan minta ajarkan asas membuat brooch. Saya berdoa program ini dapat di mulakan diShah Alam dan di panjangkan kepada ibu-ibu berpendapatan rendah seluruh Malaysia.

Waktu pulang ke Shah Alam kami sekali lagi menaiki bas express dari JB. Pertama kali saya melihat suami saya berang bila dia di tipu agen tiket yang menyatakan boleh naik bas mana-mana sahaja, terutama yang akan berlepas 2.45 petang. Berlari-lari kami menolak luggage sedangkan orang biasa naik bas express bawa beg bimbit sahaja. Dia marah sebab pemandu bas terus berlalu tanpa memberi kami peluang bertanya, hampir di gilis layaknya. Itu pengalaman seorang vvip naik bas! Lepas itu saya redakan marah suami saya supaya bersabar..jika perlu naik bas lain dan bayar tiket lain biarlah..dah tak terkawal kalau agent tu nak tipu orang, bukannya selamat orang meniupu ni. Jangan kita tak jaga kesabaran dan kita pula yang collapse (jatuh pensan) dek marah. Barulah kami faham nak naik bas express sekarang memang kena jihad kerana sistem consortium agen akan cari penumpag, mana-mana bas yang kosong kami akan di serahkan.

Kesimpulan coretan dari Langkawi ke Singapura ingin mencetuskan kesah masyarakat yang selalu kita terlepas pandang kerana kita tidak duduk dalam dunia mereka. Mungkin dunia kita lain dan lebih selesa. Mungkin ada adik beradik kita sendiri yang melalui penderitaan yang sama kita jarang tinjau dengan baik, pukul beres sahaja. Ini kena ubah, antaranya diri saya sendiri yang kena ambil tahu hal anak saudara, ada tarbiyah ke atau pakat mereka sama dengan orang lain tercari-cari. Semoga program Kohatsa dapat membantu rancang, terutama kohatsa 2.

Azam saya ialah baki hidup saya dapat sentiasa mendampingi suami saya, tidak mahu berjauhan daripada sisi beliau dan cuba laksanakan kerja amal bersama. Balik dari JB keesokannya awal-awal pagi kami ke program anak yatim sekolah tahfiz al amin di Cenderong Balai teluk intan bersama jemaah wanita surau attaqwa. Suami saya membacakan doa kalimah akhirah menamatkan program dengan airmata. MasyaAllah..saya amat tersentuh kerana airmata adalah ubat hati yang gersang dan kekeringan sentuhan kasih sayang di kalangan anak-anak terbiar di rumah anak yatim tersebut. Semoga Allah mengizinkan hidup kita di penuhi ketaatan, kepatuhan kepada yang hak, elak diri dari terjebak dalam maksiat, keburukan dan kerja yang Allah tak redho.

Sekarang ini saya menginap di Hotel Impiana Casuarina Ipoh perak selepas menziarahi cucu ikhwan mujahidin dan bapanya di seri manjung. Suami saya ada mesyuarat Ipoh Container terminal (ICT) dan akan terus balik untuk satu lagi pertemuan dengan bar council di KL. Malam nanti akan ziarah keluarga emak suadara suami saya yang meninggal dunia 1 mei lalu. Satu hari yang pack, alhamdulillah Kau izinkan kami berguna di dunia ini Waallau’alam

Bilik 519
Hotel impiana casuarina
5 mei 2008

ARWAH ABAH

SIFAT DAN SIKAP ARWAH ABAH YANG KAMi WARISI- PETIKAN BUKU KAMAR HATI

Bab 3

Saya berumur 11 tahun ketika abah membawa saya naik sampan ke bandar muar untuk membeli bekalan kedai rucitnya di batu 8 1/2 sungai mati. Kenapa abah bawa saya ia takdir untuk saya belajar sesuatu agaknya. Saya masih ingat sampan yang begitu rendah mencicah air dan alhamdulillah selamat menyeberang. Ramai kawan-kawan abah dibandar muar, kami di belanja minum kopi setelah membeli belah. Satu perisiwa yang saya ingat ialah seorang teman abah menyampok, ‘anak kau ke ni tup..hitam tak macam kau…’saya menjeling merajuk di katakan berkulit hitam. ‘hei anak aku tak kesah lah hitam ke kuning…dia ni lah yang akan membela aku nanti’ tegas jawab abah. Kata-kata itu menusuk kehati saya kerana ia satu wawasan untuk hidup saya seterusnya. Sifat ketegasan seorang bapa membela anaknya yang di pandang rendah hanya kerana warna kulit merupakan satu kelebihan abah

Di kedai runcit saya di ajar berjual beli dengan harga tertentu. Tapi yang saya nampak ialah akhlak abah yang suka memberi saudara maranya bila bebelanja. Saya tak tau banyak kira mengira masa tu tapi saya pasti di akhir hari akaun di tutup mesti tak pulang modal kerana lebih memberi dari menjual. Sifat abah yang yakin tentang rezeki dari Allah mengajar saya hari ini bahawa tidak akan rugi jika kita suka memberi. Pulanganya berganda. Apa yang saya lihat abah dan anak-anak jarang di timpa penyakit, ini satu fadhilat suka memberi. Jadi kos ubat dan rawatan memang tidak termasuk dalam bujet keluarga kami masa kecil. Yang ada pergi ke Sagil jumpa seorang wak, ambil air doa mentera dan penyakit hilang.

Sifat ketiga arwah abah ialah menjalin silaturrahim antara saudara kedua-dua belah pihak emak dan abah sendiri. Kami akan pergi beramai-ramai menziarahi mak andak di bukit gantang tangkak. Perjalanan masa tu malam gelap pekat, naik kereta hillman beramai-ramai. Tiba tangkak kena cemoh juga kerana kulit hitam. “hai tup.. anak-anak kau ni tak berlaki lah hitam semua..masa tu saya dan kakak saya ngah tipah. Agaknya kata-kata cemoh itu yang membuatkan emak saya melahirkan 7 anak lelaki di bawah saya, barulah norlida yang cerah sikit bila lahir. Abah senang je menjawab cemohan itu. ‘Kalau dia jaga sembahayang, berpelajaran kawinlah dia, mungkin dengan orang berpangkat. Itu doa power,
Seorang lagi emak saudara yang abah akan ziarah ialah mak uteh di serom. Saya suka ke serom sebab arwah mak uteh pandai masak kari ayam kampong dan serunding. Peliknya dia tak makan ayam, katanya ayam makan tahi….saya pun dengar macam tak mahu makan.tapi hari ini saya maka ayam kampong je. Mak uteh positif sikit dengan adik beradik kami dengan kata-katanya ‘ untung kau tup anak ramai, aku ni nak harap siapa…betul telahan mak uteh yang meninggal di mekah di mana urusan jenazahnya anak abah yang uruskan.

Apabila menziarahi adik beradiknya abah akan membawa bekalan asas macam yang pusat zakat buat dengan golongan asnaf hari ini. Dia dan emak akan berbelanja lebih untuk 3 atau 4 keluarga, Bayangkan dengan keluarga yang besar dan memberi orang lain nafkah masih cukup. Saya masih ingat beras hancur dan 2-3 tin biskut yang menjadi bahan makanan kami adik beradik. Saya paling kuat makan di jemkan dengan milo dan susu pekat lagi, mau tak berisi badan. Adik beradik terutama abang nordin mula ejek mak mok…mak mok.. tapi dia ejek seorang dia jadi abah tak tau sangat sifat menegejek yang kami di larang lakukan. Ejekan ni pun doa, hari ini anak-anak abang nordin boleh tahan berisi belaka!

Sifat abah seterusna jangan suka mencaci orang lain. Semua adik beradik akan menerima padahnya. Satu malam kami tidur sederet dalam kelambu. Abah akan kata ‘aku dengar ada orang yang ejek abang nordin dia nak kahwin, mengaku siapa…semua diam. Nah ni ubatnya suka ejek orang..cili di patah di lenyek ke mulut kami yang baru nak tidur. Saya kebetulan tidur paling hujung, dapat baki-baki cili. Nak senyum pun ada sebab tak rasa pun pedasnya. Yang lain meraong kepedasan. Sejak itu kami adik beradik amat baik hubungan dan bermain bersama kecuali kes besar yang perlu di rotan.

Satu dosa besar ialah mencuri. Saya orang yang suka ambil duit shilling abah dalam poket beli kuaci hitam kedai cina sebelah. Satu hari saya tertangkap ‘red-handed.’ Sedang ambil duit. Kena ikat untuk di rotan. Apa saya buat?...menunggu nak kena rotan saya koyakkan baju yang emak baru jahit, terbelah dua baju kurung yang saya pakai. Kena double dose rotan, terkencing-kecing. Sejak itu saya tobat tak mahu mencuri kerana saya dah faham di sisi Allah lagi teruk orang mencuri kena potong tangan sebagai iktibar pada orang lain. Hari ini anehnya orang mencuri cara moden, orang tak tahu dia buat, tup-tup dah masuk akaun duit hak orang. Hai..manusia yang tak takut dosa, buatlah sesukamu. Mujur abah pandai mendidik saya, sampai sekarang jijiknya rasuah sampai ke tulang hitam. Macam mana tak jijik kerana ada suara-suara yang menyatakan kenapa bila suami saya jadi KSU kami tidak kaya macam orang lain? Kenapa tak dapat beri saudara mara kerja baik dan harta sana sini? Ke situ pulak mereka ni. Yang saya tahu suami saya paling takut bila dia jadi KSU lah, solat siang malam minta Allah tolong jauhi maksiat dan ujian kuasa dan pangkat. Bila di minta lanjutkan perkhidmatan sayalah orang pertama yang menentang kerana saya tahu orang lain pun ada hak nak naik pangkat, jangan sekali-kali halang rezeki dan harapan orang, nanti kita di haling dapat rahmat Allah di akhirat. Alhamdulillah, memakai prinsip ini masih belum kebuluran kami sekeluarga hari ini.

Bagi anak perempuan satu akhlak yang abah ajar ialah tidak boleh berutus surat dan main cinta masa belajar. Semua surat-surat kami berdua, saya dan ngah abah buka dulu. Mujurlah saya tak kenal pun orang yang hantar surat pada saya, jadi hanya surat mau berkenalan saja yang terjumpa oleh abah. Kes itu tidak kena hukuman, bukan salah saya.
Namun saya terjebak juga dengan kesah cinta monyet yang menjadi titik hitam dalam hidup saya.

Saya masih ingat masa saya kecil ramai anak saudara emak yang tinggal sama membantu urusan rumah, antaranya arwah kak nun, ngah habsah dan seorang saudara abah dari segamat. Saya tak ingat namanya. Dengan ada pembantu macam tu kami tidak begitu terbeban. Tapi saya masih igat kenakalan saya membuli saudara dari segamat, Dia suruh guntingkan rambutnya, saya tergunting telinganya..berdarah. Lepas tu saya takut nak cuba gunting rambut orang


Sifat abah yang ketara ialah suka menziarahi anak-anak bila kami dah berkeluarga. Macam-macam jenis buah-buahan akan di bawa kerumah kami, rabutan durian, manggis dan sebagainya. Satu hari rumah saya di federal hill ketika itu memang jadi tempat kawan-kawan ber usrah. Bila abah sampai saya masih di pejabat. Dia menalipon ke pejabat..’ eh..kau tak ada rumah tapi orang lain ramai ni apa hal..? terus saya perkenalkan semua ahli usrah saya dan sejak itu abah faham apa erti usrah.
KERTAS CADANGAN MEMBANGUNKAN MAHAAD TAHFIZ UTHMAN AL AFFAN DI JALAN SOLOK TANGKAK JOHOR


TUJUAN

Berikutan lawatan Ustaz Yakub dan Mas Othman ke Tangkak untuk meninjau pembinaan mahaad tahfiz cawangan Almanar di Tangkak di maklumkan bahawa hanya satu kawasan iaitu tanah di Jalan Solok sesuai buat permulaan untuk maksud tersebut. Ini di sebabkan mengujudkan mahaad kena mengambilkira kemudahan pelajar dan keluarga menziarahi dan keselesaan guru untuk tinggal di tempat mengajar.

LATARBELAKANG

Ustaz Yakub selaku mudir Almanar telah menjemput dua ahli Kohatsa menyertai Seminar Tahfiz Alquran di Bachok baru-baru ini dan di fahamkan sebuah gabungan sekolah-sekolah tahfiz Asia Pasifik telah pun di persetujui untuk memertabatkan sekolah tahfiz ke tahap antarabangsa dari segi kurikulum, pengisian modul dan aktiviti pelajar.

Di galakkan agar Kohatsa segra merancang membina Mahaad tahfiz di Tangkak supaya tidak ketinggalan dalam perancangan Asia Pasifik. Di cadangkan juga agar ia bermula di kawasan Bandar Tangkak supaya mudah di kunjungi dan promosi mudah di jalankan.

RASIONAL MENUBUHKAN MAHAAD TAHFIZ ALMANAR

Alquran merupakan cahaya di bumi yang Nampak di langit sama seperti bintang di langit yang menerangi bumi. Ia memberikan petunjuk kepada hati yang gelap dan jalan terbaik untuk memulihkan diri, ahli keluarga dan masyarakat. Harapan kohatsa agar anak-anak, cucu, cicit, saudara mara dan kenalan dapat mengisi dada masing-masing dengan kebesaran ayat suci alquran. Alquran memberi syafaat kepada insan di alam kubur dan barzah. Ia menjadi teman sejati dalam kesempitan.

Dalam sebuah hadis Muslim dan Abu Daud, Hadrat Abu Hurairah ra meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda ” Tidaklah berkumpul orang-orang di salah satu rumah-rumah Allah (masjid atau mahaad tahfiz), membaca alquran dan membacanya kepada satu dengan yang lain (taddarus dan belajar) melainkan di turunkan ‘sakinah’ (ketenangan) ke atas mereka, ‘rahmat’ meliputi mereka, para malaikat mengelilingi mereka dan Allah SWT menyebut mereka di perkumpulan malaikat-malaikat.”

Hadis ini menerangkan kelebihan madrasah, mahaad atau institusi yang mempunyai kemuliaan ‘sakinah’ yang diturunkan kerana bacaan alquran.

CADANGAN

Di cadangkan tanah di Jalan Solok di jadikan wakaf Kohatsa dan di bina di atasnya sebuah mahaad Tahfiz yang mampu memuatkan antara 30-50 pelajar dan dua kelamin guru. Mudir di cadangkan daripada Pengerusi Kohatsa sendiri yang sedia pada masa ini mengajar AlQuran di rumahnya. Malah pelajar sedia ada boleh menggunakan premis Mahaad jika ingin mempromosi tempat tersebut untuk anak cucu, jiran, kenalan dan saudara mara mereka.

Antara keperluan asas Mahaad ialah bilik darjah dan asrama, bilik guru dan rumah guru yang boleh di bina sekali atau berdekatan. Kos termasuk memulakan premis mengikut anggaran yang berlaku di Terengganu adalah sekitar RM250,000 (Ringgit Malaysia Dua Ratus Lima Puluh Ribu sahaja) Harapannya agar kemasukan pelajar nanti dapat manampong kos guru dan penyelenggaran Mahaad. Bujet RM250,000 untuk Tangkak itu pun termasuk belanja Mahaad dalam tempoh 6 bulan pertama.


KAEDAH MENGUJUDKAN MAHAAD

Tiga cara mengujudkan mahaad;

PERTAMA, bekerjasama dengan projek Yayasan Moreclass yang telah menubuhkan kelas Alquran di Shah Alam kini di urus oleh kepimpinan Ust Saiful,
KEDUA, menubuhkan Mahaad di Tangkak serentak mengambilpakai modul dan pengurusan AlManar dengan cara mencari dana melalui mencairkan aset ahli kohatsa yang ada harta/asset,
KETIGA, sumbangan ikhlas tenaga, kepakaran dan kewangan ahli kohatsa di salur terus ke Mahaad alManar sedia ada


CADANGAN MEMULAKAN PROJEK

Secara sukarela ahli Kohatsa boleh menawarkan khidmat ikhlas dalam bidang yang mereka mampu termasuk daripada pihak Yayasan Moreclass untuk di sampaikan kepada pihak AlManar. Sebagai contoh Dato’ Muhammad Safaruddin di minta menjadi Penasihat projek dan mungkin Pengerusi Yayasan Moreclass, Masothman penasihat rakabentuk. Hajjah Nortipah sebagai Mudir dan Datin Noraini sebagai yang bertanggongjawab mencari dana.

Perancangan projek Tangkak di cadang bermula bulan oktober 08 dan di jangka siap dalam tempoh 11 bulan Oktober 09. Perbincangan terperinci perlu diadakan dengan Yayasan moreclass jika mengambil kaedah pertama. Selain itu perbincangan setiap bulan ajk projek amat penting untuk memastikan projek tidak tergendala. Ia boleh d masukkan dalam agenda mesyuarat bulanan Kohatsa.

Ahli kohatsa 2 di minta hadir dalam mesyuarat kohatsa sebagai mencukupkan korum dan menimba pengalaman meneruskan perancangan Mahaad sekiranya sebarang gendala berlaku termasuk kematian mana-mana ahli kohatsa 1. Antara cara penggalakan termasuk menyediakan bujet transport kepada mereka yang dapat hadir mesyuarat kohatsa.

Sebagai penjelasan, asas persaudaraan Islam iatu IMAN DAN TAQWA adalah menjadi dasar pertemuan ahli Kohatsa. Oleh itu semua ahli kohatsa 1 dan 2 boleh terdiri dari sesiapa sahaja ahli keluarga termasuk anak angkat, sepupu dan sahabat handai yang ada kaitan kekeluargaan dan yang ikhlas memperjuangkan kebenaran Islam. Tidak berlaku sifat ‘assabiah kekeluargaan’ yang menitikberatkan hubungan darah semata-mata dalam Kohatsa kerana kita ingin buang sifat jahiliyah yang mendasari banyak urusan di dunia ini. Apa pun kaedah mendahulukan ahli keluarga seperti tersebut dalam surah Attahrim di pentingkan. (rujuk)

SYUR

Kohatsa mengambil keputusan untuk mengadakan Mahaad tahfiz dan mohon cadangan daripada ahli yang lain iaitu Kohatsa 1 dan 2 untuk memilih satu daripada kaedah berikut:

1. Bekerjasama atas dasar perjanjian yang jelas dengan Yayasan Moreclass di Shah Alam dan menubuhkan mahaad di Shah Alam sahaja
2. Bekerjasama dengan Yayasan Moreclass dan merancang mahaad di Tangkak dengan menyediakan bujet yang di syurkan
3. Kewangan dan tenaga kohatsa hanya bantu apa yang alManar ada tanpa mengujudkan mahaad.

Di syurkan kutipan dan sumbangan di mulakan untuk WAKAF KOHATSA dengan di lantik Pemegang Amanah. Wakaf ini boleh di gunakan untuk membantu kerja kemanusiaan dan kebajikan kepada semua umat Islam, mendahulukan saudara mara, masyarakat dalam dan luar negara contohnya membantu rakyat Palestin dan umat Islam yang tertindas di mana-mana.

WaAllahua’lam

Siap di sediakan di WP Labuan
13 Jun 2008
MUSAFIR: SUDARA BEACH RESORT BACHOK KELANTAN

Kali ini saya bermusafir lagi, alhamdulillah ke serambi Mekah my second home, iaitu Kelantan Darulnaim. Perjalanan menuju ke Bachok jarak 15km tapi ke Sudara Beach Resort menghala ke Tuk Bali tambah 10 km lagi. Kami akan menghadiri seminar Pemantapan Pengajian Al-Qur’an kali ke 4 (Almultaqa Al-Qur’an Arrabi’) anjuran Maahad Al-Qur’an dan Bahasa Arab Al Manar dengan kerjasama Badan Tahfiz Al-Qur’an Sedunia mulai Isnin-Rabu 2-4 Jun 2008 bersamaan 27-29 Jamadil Awal 1429. Sudara Beach Resort terletak di Kg Telong, Kandis, 16310 Bachok, Kelantan di hiasi pesisiran pantai yang sungguh menarik, airnya tenang dan biru seluas mata memandang. Saya dan suami pernah ke tempat ini sewaktu bersama rombongan Ketua Setiausaha Negara (KSN) mengadakan mesyuarat dengan ketua-ketua Setiausaha dan jabatan. Dalam lain perkataan Sudara Beach Resort adalah tempat terpilih yang bertaraf 4-5 bintang di lengkapi swimming pool walaupun berhadapan dengan pantai.

Apa pun kali ini kehadiran saya dan suami tidak selaku VVIP. Kami di jemput menjadi peserta pemerhati seminar sebagai anggota baru alManar mewakili wakaf Kohatsa yang telah bersetuju menyertai institusi AlManar baru-baru ini insyaAllah. Sepanjang 3 hari seminar yang menggunakan bahasa penghantar bahasa Arab banyak KEKESALAN muncul di hati kecil kami. PERTAMA, betapa ruginya kami tidak faseh berbahasa Arab iaitu bahasa Alquran dan begitu indahnya mendengar hujah-hujah disampaikan dalam bahas alAlquran. KEDUA, alangkah HINAnya umat lslam kerana tidak menjaga kemuliaan alquran dan sekolah tahfiz sehingga begitu banyak sekolah terbiar, meminta-minta sumbangan orang ramai. Sekolah tahfiz juga gagal di iktiraf di peringkat antarabangsa kerana sebahagian besar institusi tahfiz alquran di lakukan secara sampingan, kecil-kecilan, bersendirian dan tidak profesional. Produk tahfiz kurang menyerlah dibanding dengan pelajar keluaran Ox-bridge (Universiti Oxford dan Cambridge) United Kingdom, Havard USA atau ijazah daripada banyak negara bukan lslam. Paling-paling keluaran tahfiz dan universiti alAzhar hanya laris sewaktu bulan Ramadhan untuk mengimamkan solat terawih. Di dunia koporat dan kerajaan pelajar tahfiz jarang sekali di beri pengiktirafan seperti mereka yang lulus daripada universiti luar negara, baik dari segi jumlah gaji, kedudukan dan pangkat. KETIGA, betapa RUGINYA saya dan ahli keluarga kerana kurang menekankan pengajian alquran dan hafazan dengan bersungguh-sungguh kerana Alquran adalah harta dan bekalan yang terbesar di alam akhirat. Saya TERHARU mengenangkan hujah ustaz Yakub yang gigih ingin menampilkan kemampuan umat Islam dalam bidang tahfiz Alquran ini terutama jika di kaji dari JANJI Allah dan Rasul kepada mereka yang memuliakan alquran, mempelajarinya, menghafalnya dan mengajarkannya. Alhamdulillah di akhir seminar telah di lancarkan Maktab Tansiq Asia Pasifik yang di sempurnakan Yang Berhormat Timbalan Menteri Besar Kelantan.

Maktab Tansiq merupakan ikatan dan gabungan sekolah-sekolah tahfiz yang menjadi anggota yang terdiri daripada negara-negara China, Thailand (yala, narathiwat dan patani), Indonesia (Acheh, Jakarta), Filipina, Malaysia (ppinang, perak, terengganu dan kelantan). Bagi kami berdua hanya berdoa supaya Kohatsa akan mewakili negeri Johor sebagai anggota baru tahun hadapan kerana memang rasa mulia memperjuangkan tahfiz alquran secara berjemaah, terancang dan bertaraf antarabangsa. Antara resolusi seminar ialah menyelaras kurikulum, tarbiyah dan aktiviti semua pelajar yang belajar di sekolah yang menjadi anggota dan ada kemunginan pelajar-pelajar ini berpeluang ,membuat lawatan ke sekolah di luar negara. Masing-masing mudir sekolah juga meperlihatkan kekuatan masing-masing dalam mengemudikan institusi mereka yang boleh dijadikan contoh antara satu sama lain. Dalam vcd dari negeri Cina saya lihat disiplinnya anak-anak tahfiz mempelajari alquran dan begitu ramai sekali. Saya rasa ini sahaja jalan untuk kita tampil dalam arena antarabangsa. Dalam umur yang mencicah warga emas kini saya diam-diam memasang azam untuk menguasai bahasa arab dan menghafal Alquran yang memang telah lama menjadi impian saya yang belum kesampaian.

Beberapa peristiwa indah dan sedih berlaku sepanjang seminar. Pertamanya kami adalah antara peserta yang terawal sampai. Meninjau-ninjau sekitar tempat seminar kami terbaca tanda ‘EATING HALL’ menujuk hala dewan makan. Maksud tanda itu ‘DINING HALL’ Elok lagi kalau guna bahasa arab ‘MUTHA’AM’ sebagai dewan makan. Tapi kami biarkan sahaja perkara itu menjadi kelakar kerana tak penting memperbetulkan perkara remeh. Dalam perjalanan ke Sudara Beach Resort juga kami berkenalan dengan pemandu teksi ‘haram’ yang mengambil penumpang dari dalam bas. Kami nak segera untuk solat subuh hingga tak terlihat yang pemandu itu tidak membawa teksi berlesen. Apa pun dia menunggu kami menunaikan solat subuh di masjid Langgar dan kemudan membawa kami ke Bachok.

Saya terfkir bagaimana cara hikmah nak tahu dia dah tunaikan solat subuh. Lantas saya bersuara’ boleh saya tanya sesuatu yang saya selalu mushkil?’ pemandu teksi menjawab’ apa dia kak?’ ‘ saya mushkillah bila agaknya pemandu teksi tunaikan solat jika selalu nak kejar penumpang kerana saya selalu lihat di shah alam waktu solat jumaat pun ,mereka masih membawa penumpang. ‘eh.. saya solat tadi kak.. bas belum sampai dah masuk subuh saya dah solat. ‘eh saya tak kata awak tak solat.. saya hanya muskil sebab pada saya rezeki tu ada kaitan dengan solat, banyak solat banyaklah rezeki…saya berceramah. Lega hati dapat selsai soalan samada pemandu teksi yang saya naik sudah tunaikan solat subuh.

Sepanjang perjalanan ke Bachok kami dapati banyak rumah yang daif dan ramai lagi masyarakat yang masih miskin di kelantan. Walaupun Bachok akan menjadi bandar pelancungan negeri Kelantan, tidak mudah negeri kelantan membasmi kemiskinan rakyat kerana memerlukan belanja yang banyak. Mana mungkin Negeri Kelantan dapat membelanjakan wang dengan mewah seperti kerajaan persekutuan kerana semua bujet persekutuan di salurkan ke Jabatan Pembangunan Persekutuan yang akan membantu wakil-wakil BN menabur budi kepada segelintir rakyat yang menyokong mereka. Tapi yang ketara orang kelantan tabah dan rajin bekerja. Banyak warong-warong kecil menjual makanan di sepanjang perjalanan. Kami singgah di sebuah kedai yang di kuasai wanita sebagai penjual dan pelayan malah pekerja di dapur semua wanita. Nampak masakannya enak dan panas. Mereka hanya menjual nasi berlauk, lauknya ayam kampong panggang dan goreng. Kebetulan kami sedang lapar saya rasa makanan pagi itu adalah yang tersedap saya pernah rasa. Apabila kami keluar kami pun tercari-cari nama kedai untuk recommend pada orang lain nanti. Rupanya tidak ada nama, lalu saya dan suami beri nama sendiri ‘warong mawaddah’. Nanti bila orang tanya di mana? kita akan tunjuk hala iaitu 500 meter sebelum simpang ke Sudara Beach Resort perjalanan dari Kota Bharu.

Bercerita tentang kualiti hidup rakyat kelantan saya amat kagum bagaimana mereka mampu mengawal harga makanan walaupun harga beras telah naik dan sekarang ini harga bahan api khususnya petrol naik harga 100%. Kualiti hidup kerana harga makanan murah satu, tapi cara mereka hidup bagaimana? Begitu juga bagaimana cara menyediakan makanan dan melayan pelanggan? Saya kurang pasti. Pada saya kualiti hidup selain dari barang keperluan mudah di dapat keseluruhan hidup rakyat mesti terarah kepada kebaikan, ketenangan, kesejahteraan dan selamat dari sebarang ancaman. Kalau dengan mendadak harga petrol naik maknanya rakyat selalu terancam dan terpaksa berkali-kali menyusun cara hidup dan mengurangkan keselesaan. Kesah pemandu teksi yang kami naik sebagai contoh kerana ketara sekali tekanan yang di hadapinya untuk menyara anak seramai 6 orang yang masih kecil

Saya terkesan bila pemandu teksi menegur suami saya yang berumur 57 tahun nampak tenang tidak tertekan seperti dirinya yang walaupun baru berumur 40 tahun tapi nampak macam 50 tahun Bila di tanya rahsia tersebut suami saya hanya menjawab, percaya Allah memelihara dan membantu kita dan taat dalam beribadat. Mungkin suami saya mudah bercakap kerana kualiti hidupnya tidak seperti pemandu teksi yang terkejar-kejar mencari sesuap nasi dengan menunggu pelanggan bas ekspress. Ini bezanya kualiti hidup yang kian menurun sekarang. Maksudya bukan mudah untuk tenang dalam kesempitan hidup yang menekan dimana semua barang menjadi mahal. Bagi yang tenang menerima gaji bulanan atau pesara yang mendapat pencen sekurang-kurangnya ada masa menunggu cukup bulan, tapi bagi pekerja sendiri, penjual makanan dan pembawa teksi kualiti hidup tidak menentu. Kadang-kadang selesa, kerapkali tertekan dengan pelbagai masalah. Apatah lagi sekarang ini cuaca di kelantan amat panas mencicah 35 degree celcius. Darah ramai pekerja pun naik macam cuaca juga.

Satu pemerhatian sedih saya ialah sikap kurang menjaga tandas awam supaya bersih dan selesa sepanjang perjalanan ke kelantan . Saya cuba menggunakan tandas masjid ArRahmah yang baru siap di Sudara Beach Resort. MasyaAllah dalam keadaan masjid yang baru pun tandas tak boleh nak guna, mungkin kekurangan air agaknya. Begitu juga keadaan tandas di Sudara Beach Resort dan Hotel Raudah ia banyak lagi ruang untuk di perbaiki untuk menyesuaikan dengan taraf masing-masing. Mungkin sikap kita umat Islam yang tidak begitu selesa bercerita tentang tandas menyebabkan tidak ramai yang sanggup menegur termasuk tandas rumah kita sendiri mungkin?? Atau sikap saya yang terbiasa dengan R&R PLUS dan hotel yang di jaga dengan baik. Mungkin tempat pelancung kini sukar mencari pekerja yang ada budaya bersih dan kekal bekerja. WaAllahu’alam.

Sewaktu mengangkat beg untuk pulang suami saya tergeliat urat pinggang. Nak buat macam mana terpaksa tanggung sakit kerana waktu kena itu pula bertepatan majlis penutup seminar. Ada seorang pelajar yang mahir mengurut membantu sebentar, namun sakitnya berlanjutan. Kami batalkan program melawat kolej Almanar dan terus ke hotel Raudah untuk berehat dan mencari bengkong atau koyok di farmasi. Sebelum itu saya tergerak nak ke kedai Jaffar Rawas bertanya minyak urut, terus taukehnya pak Abdullah memegang suami saya dan menyatakan dia pakar mengurut dan memperkenalkan minyak lemak belalang yang mujarab katanya. Dia pun mengurutlah suami saya baru nampak lega sedikit. Apapun banyak juga ubat yang kami beli dek kuat promosi taukeh kedai itu dan malamnya suami saya masih rasa sakit dan sukar nak menunaikan solat terutama ruku’ dan sujud. Itulah sekelip mata saja kalau nikmat yang kita rasa Allah nak di tarik. Banyak-banyaklah bersyukur wahai orang-orang yang masih sihat dan belum tergeliat urat saraf.

Kami juga dapat berita sedih sewaktu berada di Bachok Kelantan. Seorang teman lama Izhar Saad yang sama-sama berusrah sejak tahun 80an di beritakan telah meninggal dunia pada hari Isnin 2 Jun 2008. Kami terkejut kerana dia sihat dan bertenaga, baik hati, warak dan banyak berjasa. Tahun 2004 arwah pernah bertanding pilihanraya tiket Pas di Perlis, tapi kalah di tangan calon BN. Kami berdua berdukacita pagi itu dan mendoakan arwah Izhar di semadikan bersama-sama ruh orang-orang yang soleh, amin. Iktibarnya maut itu sentiasa mengintai kita terutama dalam umur 60-70 tahun kerana Nabi saw pernah bersabda “umur umatku antara 60-70 tahun.” Akhir-akhir ini suami saya banyak mendengar berita rakan dan kenalannya meninggal dalam keadaan yang tidak di jangka, sedang minum, bersembang, berwuduk dan solat. Sama-samalah kita membuat persiapan bekalan yang cukup dan berterusan di alam barzah nanti. Saya juga impikan macam ustaz Yakub pernah katakana:,jika kita wakafkan segalanya kerana Allah untuk mengadakan program menyatukan sekolah tahfiz di seluruh dunia dan buat kerja dakwah di mana harap-harap masa kita dalam kubur akan dapat berita bekas pelajar tahfiz berceramah dan berdakwah di mana-mana muka bumi ini, alangkah indahnya amal soleh ini hasil usaha kita mendidik mereka?. Inilah sebabnya saya dan suami kuatkan semangat naik bas ekspress eksekutif malam ahad itu untuk sampai ke Bachok Kelantan pagi Isnin hadir seminar Alquran Asia pasifik. Kami berdoa kehadiran kami yang daif dan kerdil serta rasa amat kecil di sisi mereka yang mampu berkomunikasi bahasa Arab di terima Allah dan menjadi amal soleh kami di akirat insyaAllah.

Kepada semua ahli kohatsa yang senior dan junior sambutlah seruan mak uda dan pak uda agar sentiasa mendampngi dan menghafal ayat Alquran sebagai tanda keimanan kita yang kukuh kerana di dalamnya tercatit banyak hikmah, pengajaran dan hidayah untuk kebahagiaan hidup kita dunia dan akhrat. Jika ada lebih kemampuan berdermalah ke jalan Allah antaranya menyumbang dan membantu institusi tahfiz sebagai harta wakaf kohatsa, insyaAllah. Semua sumbangan bolehlah di hantar terus kepada pengerusi Kohatsa merangkap mudir wakaf kita nanti iaitu Mak Ngah yang akan menjaga Mahaad Uthman Alaffan almanar Tangkak Johor WaAllahua’lam

Bilik 308
Hotel Ansar Kota Bharu Kelantan
4 Jun 2008


KERTAS CADANGAN MEMBANGUNKAN MAHAAD TAHFIZ UTHMAN AL AFFAN DI JALAN SOLOK TANGKAK JOHOR


TUJUAN

Berikutan lawatan Ustaz Yakub dan Mas Othman ke Tangkak untuk meninjau pembinaan mahaad tahfiz cawangan Almanar di Tangkak di maklumkan bahawa hanya satu kawasan iaitu tanah di Jalan Solok sesuai untuk maksud tersebut. Ini di sebabkan mengujudkan mahaad kena mengambilkira kemudahan pelajar dan keluarga menziarahi dan keselesaan guru untuk tinggal di tempat mengajar.

LATARBELAKANG

Ustaz Yakub selaku mudir Almanar telah menjemput dua ahli Kohatsa menyertai Seminar Tahfiz Alquran di Bachok baru-baru ini dan di fahamkan sebuah gabungan sekolah-sekolah tahfiz Asia Pasifik telah pun di persetujui untuk memertabatkan sekolah tahfiz ke tahap antarabangsa dari segi kurikulum, pengisian modul dan aktiviti pelajar.

Di galakkan agar Kohatsa segra merancang membina Mahaad tahfiz di Tangkak supaya tidak ketinggalan dalam perancangan Asia Pasifik. Di cadangkan juga agar ia bermula di kawasan Bandar Tangkak supaya mudah di kunjungi dan promosi mudah di jalankan.

RASIONAL MENUBUHKAN TAHFIZ ALMANAR

Alquran merupakan cahaya di bumi sama seperti bintang di langit. Ia memberikan petunjuk kepada hati yang gelap dan jalan terbaik untuk memulihkan diri, ahli keluarga dan masyarakat. Harapan kohatsa agar anak-anak, cucu, cicit, saudara mara dan kenalan dapat mengisi dada masing-masing dengan kebesaran ayat alquran. Alquran memberi syafaat kepada insan di alam kubur dan barzah. Ia menjadi teman sejati dalam kesempitan.


CADANGAN

Di cadangkan tanah di Jalan Solok di jadikan wakaf Kohats dan di bina di atasnya sebuah mahaad Tahfiz yang mampu memuatkan antara 30-50 pelajar dan dua kelamin guru. Mudir di cadangkan daripada Pengerusi Kohatsa sendiri yang sedia pada masa ini mengajar AlQuran di rumahnya. Malah pelajar sedia ada boleh menggunakan premis Mahaad jika ingin mempromosi tempat tersebut untuk anak cucu, jiran, kenalan dan saudara mara mereka.

Antara keperluan asas Mahaad ialah bilik darjah dan asrama, bilik guru dan rumah guru yang boleh di bina sekali atau berdekatan. Kos termasuk memulakan premis mengikut anggaran yang berlaku di Terengganu adalah sekitar RM250,000 (Ringgit Malaysia Dua Ratus Lima Puluh Ribu sahaja)

KAEDAH MENCARI DANA

Dua cara mencari dana, pertama dengan mencairkan aset ahli kohatsa yang ada dan kedua mendapat sumbangan ikhlas daripada mana-mana ahli Kohatsa yang mampu. Harapannya agar kemasukan pelajar nanti dapat manampong kos guru dan penyelenggaran Mahaad. Bujet RM250,000 itu pun termasuk belanja Mahaad dalam tempoh 6 bulan pertama.

CADANGAN MEMULAKAN PROJEK

Secara sukarela ahli Kohatsa boleh menawarkan khidmat ikhlas dalam bidang yang mereka mampu untuk di sampaikan kepada pihak AlManar. Sebagai contoh Dato’ Muhammad Safaruddin di minta menjadi Penasihat projek, Masothman penasihat rakabentuk. Hajjah Nortipah sebagai Mudir dan Datin Noraini sebagai yang bertanggongjawab mencara dana.

Perancangan projek ialah bermula bulan oktober dan siap dalam tempoh 11 bulan. Perbincangan perlu diadakan setiap bulan untuk memastikan projek tidak tergendala.


SYUR

Kohatsa mengambil keputusan untuk mengadakan Mahaad tahfiz dan mohon cadangan daripada ahli yang lain iaitu Kohatsa 1 dan 2. Tabung wakaf boleh di mulakan dan pemegang amanah di lantik. Laporan akan di bentangkan setiap bulan mesyuarat Kohatsa. (Di sertakan untuk rekod dan simpanan maklumat seminar yang ada kaitan dengan kedudukan masa depan wakaf mahaad tahfiz kohatsa.)


Di sediakan noraini md top
Kota Bharu kelantan
5 Jun 2008
KENANGAN BERSAMA ARWAH EMAK
Mak uda

Seingat saya tiga (3) sifat emak yang menonjol ialah KASIH SAYANG, RENDAH HATI DAN PEMAAF. Kerapkali emak mencurahkan rasa hati ia berakhir dengan tiga sifat ini. Satu ketika emak bercerita tentang pengalamannya di Mekah yang memang syahdu jika di fikirkan. Seorang saudara menegur emak ‘jahilnya kau’ bila emak melakukan kesilapan atau bertanya manasik haji. Apa yang emak jawab ialah’ ialah aku ni memang bodoh, kau aje yang pandai’ agaknya dengan sikap rendah hati emak ini terus saudara itu insaf, ‘eh..sah maafkan aku, terlepas kata kau jahil..ni Mekah ni aku tak nak nanti berdosa kita maafkan aku dek.’ Saudara itu merintih. “ah.. aku tak pernah ambil hati..ajarlah aku kalau akau tak tau.’ Tenang emak menjawab. Atas dasar kasih sayang emak tak pernah sanggup memutuskan silaraturrahim apatah lagi dapat suami arwah abah yang tak akan layan perkara remeh gadoh dengan saudara mara. Saya harap sangat sikap emak ini kita warisi kerana ia merupakan asas amal soleh yang berpanjangan. Kalau kita bergadoh kerana sebab harta dan wang ia akan kita tinggalkan semuanya, tapi kalau kita berbaik sangka dan memaafkan kita dapat dua ganjaran, satu amal soleh kedua di kasihi orang yang memusuhi kita bila kita dah tak ada di dunia ini.

Masa kecil saya biasa menjual nasi lemak dengan kawan-kawan di sekolah kerana emak akan bangun pagi buat nasi lemak. Dua sasaran sekaligus dengan berbuat demikian, satu sarapan kami beres sebelum sekolah, kedua dapat hasil jualan yang merupakan pendapatan emak. Apa yang seronok ialah emak akan buat nasi lemak, modal beras dan chili, ikan bilis dari barang rumah. Bila abah kata ‘mengelat’ berniaga tanpa modal emak akan kata inilah duit yang abah nak beri padanya tapi selalu tangguh, jadi emak buat strategi begini. Habis modal abah. Saya rasa cara begini bagus di buat kalau ada di kalangan suami yang berat nak memberi isteri duit. Perniagakan apa-apa modal dalam rumah tu, asalkan jangan jual segala keperluan dan perabut dahlah!

Satu insiden yang saya tak akan lupa ialah waktu saya di serang demam yang agak teruk. Saya jarang sakit, seingat saya itulah sekali waktu umur saya 10 tahun. Agaknya sakit saya memang teruk sebab saya lihat emak menangis dan membaca selawat fateh sampai saya hafal selawat itu sampai sekarang. Pada saya itu satu harta yang emak beri pada saya dalam keadaan emak paling ikhlas dan selawat itu terus menusuk masuk ke jiwa saya terpahat tak akan hilang insyaAllah. Siapa yang nak tahu selawat fateh sila rujuk buku doa, ia satu selawat paling mujarab dalam keadaan kesempitan insyaAllah. Begitu juga setiap kali saya akan menghadapi peperiksaan besar emak akan bacakan air surah yassin letak dalam gelas dan paginya saya minum. Satu pagi saya ter’buang’ air itu menyangkakan air biasa kerana saya nak buat air kopi. Punyalah marah emak sampai saya rasa rugi yang amat besar sekali. Sejak itu saya akan tanya dan pastikan air atas meja itu telah di baca yassin atau tidak. Alhamdulillah berkat air surah yassin sampai saya masuk universiti Malaya saya amalkan dan saya memang yakin ayat Alquran adalah cahaya pada hati. Saya harap anak-anak cucu amalkan apa yang arwah atuk mak ajar pada anak-anaknya kerana ia satu warisan yang akan berkekalan hingga akhir hayat.

BERSAMBUNG…

Jatidiri

JATIDIRI 5

Jatidiri ada kaitan dengan cara kita memahami sesuatu dan ‘taddabur’ dengannya. Maksud taddabur ialah memikir, menghayati dan mengembangkan sesuatu yang kita faham dengan jelas semata-mata kerana patuh kepada arahan Allah dan ingin mencari redhoNya dalam semua keadaan.

Orang yang di beri kuasa kepimpinan contohnya jika kurang taddabur akan mudah melakukan sesuatu tanpa memikirkan hak orang lain. Contohnya seorang pemimpin yang biasa dengan kemewahan akan melihat kemiskinan dengan sebelah mata. Mereka akan kata biasalah ada orang miskin, dia orang dah biasa dengan penderitaan dan dah terima hakikat tersebut. Jika ingin jadi kaya mereka mesti ikut cara dan cakap aku.’ Penyelesaian mudah ini memungkinkan pemimpin yang rendah jati diri memerangkap orang susah dan jahil menjadi pengikut setia mereka dan akhirnya si miskin akan di paksa melakukan sesuatu sekalipun bermaksiat. Apa yang saya maksudkan ialah seorang pemimpin bertanggungjawab untuk memuliakan seseorang bukan dengan cara mengikut perentahnya tetapi mengangkat dan memertabat nilai diri orang miskin ke taraf yang sama dengan mereka supaya berlaku di sana kesatuan hati atas dasar akidah kerana yakin dengan ayat Allah bahawa ‘semulia-mulia kamu adalah yang bertaqwa, bukan yang berpangkat, berharta atau dari keluarga bangsawan.

Orang yahudi yang menindas rakyat palestin adalah antara manusia yang rendah jatidiri bila menyatakan ‘rakyat palestin dah lali dengan hidup melarat selama lebih 60 tahun dan mereka akan dapat menyesuai diri menjadi pelarian’ sedangkan kemelaratan rakyat palestin berpunca daripada yahudi zionis merampas dan menjajah tanah rakyat palestin. Dalam buku ‘From Beirut to jerusalem’ oleh seorang sukarelawan dari singapura Dr Ang swee chan beliau menulis sikap rendah jatidir orang barat dan yahudi seperti berikut ; many westerners thought life in the middle east was less precious and that one should not apply western standard of life and death to the Palestinians, they are immune to pain.; saya tak akan terjemah kata-kata ini tapi Dr Ang menyatakan sikap ini ‘evil’ atau jahat bersifat ke’iblis’an. Cara dan sikap rendah jatidiri masyarakat barat dan yahudi kepada rakyat palestin inilah yang di contohi pemimpin yang rendah jatidiri termasuk di Malaysia. Mereka di tampok kepimpinan merasai hanya mereka yang berhak senang, maju dan selesa, rakyat yang lain terbiar menjadi hamba abdi mereka bertahun-tahun mengundi mereka tanpa jemu dan menerima hakikat ‘dah nasib’ Inilah yang salah kerana kedua-dua pihak pemimpin dan rakyat di kuasai oleh sikap feudal, yang memerintah dan di perintah.


Satu cara keluar dari sikap rendah jatidiri ialah bersedia menerima dengan rendah hati hakikat bahawa kuasa yang memerintah ialah Allah dan yang hamba ialah semua manusia termasuk si kaya, pemimpin dan rakyat miskin. Tinggi jati diri mereka ialah jika mampu mentaddbur hakikat ini sampai ke hati supaya dapat melihat sesuatu dengan penuh tanggungjawab dan meletakkan yang hak kepada yang sewajarnya. Seorang pemimpin Arab menyebutkan prinsip kepimpinan ialah memberi kepada yang meminta, memaafkan yang jahil dan berusaha keras untuk kebaikan mereka. WaAllahu’alam



.